Avain omaan yritykseen

Kirjoittaja: Lauri Puurula

26 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Avain omaan yritykseen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Terho Puustinen

Teoriapisteet: 2

Tämä yli 15vuotta vanha opus yrittämisestä aiheutti hieman mietitystä minussa. Onko näin vanhan teoksen luku enää kannattavaa? Teos käsittelee yrittämistä käytännönläheisellä ja konkreettisella näkökulmalla samalla selittäen sen todella yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi. Vaikka ajat ovat paljon muuttuneet kirjan kirjoittamishetkestä, on kirjassa minusta vielä paljon hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa. Tietenkin kriittinen ajattelu ei ole pahitteeksi, kun omaksuu kirjan tutkimuksiin ja lukuihin perustuvia johtopäätöksiä, sillä ne todennäköisesti eivät enää pidä paikkaansa. Mutta jos yrittäminen ja yrityksien kokonaiskuva ei ole vielä ihan ymmärrettävissä, tästä kirjasta opit hahmottamaan ainakin pintapuolisesti niiden osa-alueista ja siitä, miten ne liittyvät toisiinsa.

Yrittäjäprofiilini

Millainen yrittäjä olen? Innostuin lukiessani laatimaan itselleni yrittäjäprofiilin. Ajatus yrittäjäprofiilista lähti siitä, kun kirjassa puhuttiin, kuinka erilaisia yrittäjät ovat. Omien yrittäjäominaisuuksieni tunteminen ja identifiointi helpottaisivat yrittäjäelämään satasella hyppäämistä huomattavasti. Vertaan sitä pääni sisällä myymiseen, jos haluat myydä jotain se helpotta huomattavasti, että tiedät mitä myyt. Jos tunnen oman yrittäjäprofiilini sekä osaan sanoittaa sen, osaan myös myydä itseni muille yrittäjille ja yrityksille. Yrittäjäprofiili auttaa myös muita tuntemaan minut, kunhan olen rehellisesti tehnyt sen.

En löytänyt netistä yrittäjäprofiilille pohjaa, loinko oman teoriani? Oma näkemykseni yrittäjäprofiilin sisällöstä on, kuin jonkin tuotteen etiketti eli se sisältäisi sisällysluettelon, käyttötarkoituksen ja mahdolliset sivuvaikutukset. Sisällysluettelo: aikaansaava, kurinalainen, joustava, hauska, visionäärinen, kaaosta sietävä, ongelmaratkaisija ja luotettava. Käyttötarkoitus: auttaa muita, muuttaa maailmaa, rakentaa kestävämpää tulevaisuutta sekä vaikuttaa muiden elämään positiivisesti. Mahdolliset sivuvaikutukset: voi innostua liian nopeasti ja valita ensimmäisen vaihtoehdon ennen muiden punnitsemista, passivoituu, jos muut ovat jo passivoituneet, ei saa kumppaneitaan motivoitua. Ehkä tämä yritysprofiilini kaipaa vielä hiontaa, mutta ainakin siinä on alku, josta lähteä liikkeelle.

GreenLink

Projekti nimeltä GreenLink, on meidän avaimemme omaan yritykseemme. Yrityksen pääidea on vielä hakusessa, mutta tarkoituksena olisi muuttaa yksi Suomen konservatiivisimmista aloista eli rakennusala ekologiseksi ja moderniksi. Tällä hetkellä olemme vielä haastattelu vaiheessa, jossa kartoitamme alan suurinta ongelmaa, johon aiomme luoda ratkaisun eli yritysideamme. Haluamme toimia joustavana ja mukautuvana yrityksenä, jonka takia olemme valmiita muuttamaan ideaamme radikaalisti, jos havaitsemme haastatteluista, että markkinalla ei ole kysyntää tai tarvetta uusille innovaatioille. Sen tiedämme, että suurin syy tällä hetkellä rakennusalan materiaalien valintaan on kustannustehokkuus. Se tuote, mikä on halvin ja omaa pisimmän käyttöiän valitaan.

Sain kirjasta taas lisää inspiraatiota GreenLinkin rakentamiseen, mutta on vaikeaa malttaa odottaa, että haastattelut on pidetty ennen, kuin voi mennä eteenpäin. Kirjan vinkkinä oli maltti ja se että ymmärtää, että asiat vievät aikaa. Olen kuullut ja tiennyt asian jo aiemmin, mutta silti se on pirun vaikeaa. Palo tehdä ja päästä eteenpäin yrityksen rakentamisessa on jo syttynyt sisälläni. Hieman jopa turhauttavaa, että kaiken maailman opparit ja TA-tapahtumat vievät aikaa ja tulevat päälle, vaikka haluaisi keskittyä muuhun. Oikeasti nekin ovat kivoja asioita, mutta ehkä turhautuminen odotteluun purkaantuu niissä jutuissa. Kaikilla meillä on aikaa, mutta ehkä me liian sinnikkäästi elämme kahdeksasta neljään ajattelussa. Kasvaessani maatilalla meillä ei ollut työaikaa vaan olimme ”koko ajan” töissä, vaikka oikeasti eihän se edes tuntunut työltä ainakaan lapsen näkökulmasta. Monesti arki saattoi olla sitä, että kävit tunnin aamulla navetassa, tunnin iltapäivällä ja tunnin illalla. Olen monessa reflektiossani jo aiemmin ajatellut yrittäjyyden ja maatila arjen yhtenäisyyksiä ja niitä on yllättävän paljon. Uskon, että maatilaa pyörittävät omaavat todella hyvät eväät yrittäjyyteen ainoana miinuksena ovat verkostot. Maatilalla et verkostoidu muiden yrittäjien kanssa tai välttämättä edes muiden maatilojen. Mielestäni maatilalta omataan luonne, itsekuri ja tahdonvoima, mitä yrittäjältä vaaditaan. Mielestäni olen onnekkaassa asemassa, sillä tunnistan itsestäni nämä luonteenpiirteet. Tiimiakatemia taas on auttanut minua luomaan näitä verkostoja, opettanut minut ajattelemaan ja saamaan käytännön osaamista. Uskon omaan ja GreenLinkin menestymiseen jo nyt, vaikka toiminta ei ole edes alkanut.

Riittää kunhan se toimii

Kirjassa mainittiin ”liikeidean ei tarvitse olla edes hyvä, riittää kun se toimii”. Minusta on hauska ajatella, miten paskalla liikeidealla voisi menestyä. Sanoma on oikeasti hyvä, sillä ei jokainen idea voi olla omaperäinen ja superhyvä. Kyllä ihmiset mämmiäkin ostavat, vaikka se näyttää paskalta ja maistuu joka toisen suomalaisen mielestä siltä. Kaikki on kiinni myynnistä. Paketoit mämmin hienoon rasiaan ja alat myymään sitä suomalaisena perinne ruokana, vaikka oikeasti se on Hämeestä ja Etelä-Suomesta kaikki alkavat ostamaan sitä ja jopa tapa jolla siitä puhutaan muuttuu, koska sitä on ”aina” syöty.

Jokaista paskaa menestynyttä ideaa vastaan on luultavasti myös epäonnistunut hyvä idea. Monet hyvät yritysideat eivät ikään menesty tai pääse tietoisuuteen, koska niitä ei osata paketoida nätisti ja myydä eteenpäin. Teimme x nimisen yrityksen tuotteelle synnytyksen alkuvuodesta, tuote itsessään on todella hyvä data-analytiikkatyökalu, joka on ollut edellä aikaansa, mutta jotenkin se ei ole päässyt yrittäjien tietoisuuteen. Selvästi jonkin tuotteen paketoinnissa, markkinoinnissa tai myynnissä sakkaa. Miksi sitten huonommat data-analytiikkatyökalut ovat menestyneet paremmin? Vastaus on, että ne ovat riittävän hyviä ja ne osattu tarjoilla oikein. Jos minä tarvitsisin data-analytiikkatyökalua ja minulle soittaisi ihminen data-analytiikka yrityksestä ja esittelisi tuotteen, joka mittaisi juuri haluamaani nettisivun konversiota, luultavasti jatkaisin keskustelua hänen kanssaan. Miksi kuluttaisin aikaani etsimään vaihtoehtoista tuotetta, vaikka olemassa olisikin parempi vaihtoehto, jolla saisin kattavammat tulokset datasta, jos minulla on jo tarpeisiini sopiva tuote. Tähän vastaus on lisäarvo. Saatat ajatella, että eikös se parempi tuote tuota enemmän lisäarvoa, kuin riittävän hyvä. Monesti kuitenkin unohdetaan, että tämä riittävän hyvä data-analytiikkatyökalu on jo tarjonnut minulle lisäarvoa, säästämällä minun aikaani ottamalla minuun yhteyttä. Tällöin olen jo sitoutunut heidän tuotteeseensa, jonka seurauksen kynnys vaihtaa uuteen data-analytiikkatyökaluun kasvaa.

You May Also Like…

Suojattu: Analysoi ja voita

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti