Sinisen meren strategia – Renée Mauborgne

Kirjoittaja: Aleksi Valkonen

3 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 2

Uskon tämän kirjan olleen minulle se kirja joka on auttanut ymmärtämään kehittyvän liiketoiminnan strategiaa. Käynnistävä voima sille, että haluan aktiivisesti luoda uusia toimintatapoja, jopa uusia toimialoja vanhojen alojen kylkeen. Sinisen meren strategia, kun on liiketoiminnan strategian lähestymistapa, joka keskittyy uusien markkinoiden luomiseen ja kilpailuedun saavuttamiseen innovatiivisilla ja ainutlaatuisilla tavoilla.

Markkinoiden uudelleen määrittely. Olen vahvasti sitä mieltä ettei kasvuun tähtäävää liiketoimintaa kannata synnyttää alalle jolla on todella voimakas kilpailu. Mikäli aikoo tehdä asia samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Silloin on vain turvallisempi mennä niin sanotusti toisille töihin ja toteuttaa samaa asiaa kuin aina. Tästähän saa korvaukseksi kiinteästi rahaa tilille ja voi ottaa rennoin mielin. Käänteisesti ajateltuna, voi valita alan ja tehdä siellä asiat eritavalla kuin muut. Määritellä palvelun tai tuotteen markkinaan niin ettei se olekaan suoraan kilpailulle altis. Minulle omassa toiminnassani on tärkeää määritellä markkinaa uudelleen, suorastaan nautin markkinan haastamisesta, sekä erilaisista kokeiluista joilla markkinaa testataan. Kaikkeen markkina ei tietenkään ole valmis, mutta pyrin venyttämään markkinaa niin, että asiakaskunta ymmärtää tulevaisuuden olevan jo täällä.

Kilpailijoiden välttäminen. Luomalla omaa markkinaa, asemoin itseni siniselle merelle. En altistu suorille kilpailujoille vaan pystyn toimimaan innovatiivisesti ja valtamarkkinaa haastaen. Voin markkinoinnilla haastaa suoraan valtamarkkinaa ja kehottaa asiakkaitakin siirtymään sinisen meren palvelun käyttäjäksi. Uudessa markkinassa isoin tarkoitus on luoda verratonta asiakasarvoa.

Toimialarajojen häivyttäminen. Tämä on minulle todella mieluista hommaa. Otan pääalan käsittelyyn ja liitän siihen osuuden joltain toiselta alalta. Sanonta ettei pyörää kannata keksiä uudestaan pitää tässä vahvasti paikkansa. Valmiita osia on maailma täynnä. Työtäni on oivaltaa niiden yhdessä käyttäminen ja yhdistellä niistä toimivia kokonaisuuksia. Yhdistelyjen kautta syntyy myös täysin uusia innovaatioita joita ei vielä tässä maailmassa ole nähty. Toimialojen yhdistely ja erilaisten toimintojen tuntemus on loistava esimerkki siitä, että nuorena kannattaa tehdä paljon erilaisia töitä. Näin ymmärrys eri toimialoista karttuu. Lisäksi loputon uuden tiedon nälkä on äärimmäisen tärkeässä roolissa mikäli on halu kehittää uusia juttuja. Ei tieto ja uudet innovaatiot synny yksittäisen ”keksijän” päästä. Vaan taustalla täytyy olla valtavasti teoriaa ja elämän kokemusta. Tämän yhdistäminen innovatiiviseen ajatteluun ja luomiseen johtaa uusiin hienoihin juttuihin.

Ongelmanratkaisu ja asiakasarvon ymmärtäminen. Minulle on ollut todella oivallista kiteyttää kenen ongelmaa ratkaisen. Ennen mielsin aina ratkaisevani omaa tai toimialani ongelmaa. Näinhän asia ei ole, vaan liiketoiminnassa ratkaistaan aina asiakkaan tai käyttäjän ongelmaa. Nykyisin kehitystä tehdessäni olen oppinut aina ensin kiteyttämään sen oikean asiakasongelman ja sen jälkeen kehittämään siihen hyvän ratkaisun. Miksi ratkaisuni ei sitten olen loistavia? Uskon siihen ettei mikään yksin tai pienellä porukalla tehty ratkaisu voi olla loistava johtuen liian pienestä tarttumapinnasta. Hyvä tai joskus keskenkertainenkin luomus on hyvä viedä asiakkaan armoille. Oikeaan toimintaan testattavaksi. Näin aletaan saamaan oikeita kokemuksia ja mahdollisuus kehittää oikeasti loistava palvelu tai tuote kasvaa roimasti. Tämä sama asia on otettava huomioon synnytyksiä tehtäessä. On aina oltava varma siitä mihin kysymykseen vastataan. Kun varmuus tästä on saatu, sitten vasta aletaan vastaamaan. Mikäli asiakasymmärrys on vajaata, on parempi jättää vain vastaamatta kuin vastata jotain sinne päin. Koska väärään ongelmaan vastaaminen on ihan yhtä hyödyllistä kuin vastaamatta jättäminen. Miellän asiakasymmärryksen prosessin tärkeimmäksi osaseksi.

Toteutus ja johtaminen. Mitään uuttahan ei synny mikäli odotetaan vain jotain tapahtuvaksi. Mikäli tässä reflektiossa edettäisiin kehitystyön vaatimassa kronologisessa järjestyksessä tulisi tämä kappale olla ensimmäisenä. Johtaminen on kaiken synnyn a ja o. Muuten projektit ja prosessit ovat tuuli ajoilla ja menevät minne suuntaan tahansa. Toimivalla, aktiivisella ja suunnitelmallisella johtamiselle mahdollistetaan onnistuminen. kehitystyö on hyvä sitoa johonkin tiettyyn malliin. Minulla se on usein agile, koska etenen reipasta kierrettä. Paljon kokeillen ja kommentteja keräten. Toki alun suunnittelu etenee itse toimintaa hitaammin. Mutta samaa kierrettä mukaillen. Miellän projektimallin käytön hyväksi monestakin syystä. Se on itselle johtajana helpottava ja selkeyttävä työkalu. Ja tiimille se viestii selkeyttä ja ennakoitavuutta. Näin kaikilla on mahdollisuus tietää missä mennään. Mikä on viimeisin tilanne ja mitä tuleman pitää. Hyvä johtaminen, kun on avointa viestintää ja ennalta selvää pelaamista. Näin säästän myös roimasti aikaa kehitystyössä. Kun aikaa ei tuhraannu samoihin asioihin vaan työskentelyssä  voidaan edetä aina seuraavaan vaiheeseen edellisen päätyttyä. Minulla on kehitettävää vielä kehitystyön asiakas viestinnässä. Olen kehittänyt viime aikoina paljon omalla yrityksellemme. Mutta voisin terävöityä ja osallistaa, kumppaneitamme ja asiakkaitamme vielä voimakkaammin kehityshankkeisiimme. Ja varsinkin parantaa viestintää heidän suuntaan missä mennään.

Kirjassa on paljon muitakin kehittämiseen ja sinisen meren löytämiseen liittyvää ohjeistusta, jota en tässä reflektiossa käsittele. Suosittelen kaikille innovatiivisestä työskentelystä ja uuden kehittämisestä kiinnostuneita lukemaan tämän kirjan. Niin teen itsekin tasaisin väliajoin uudelleen ja uudelleen. Tässäkin asiassa tieto luo tarpeen hankkia lisätietoa.

You May Also Like…

Elements of AI

Mikä meni hyvin? Kurssi tarjosi syvällisen sukelluksen tekoälyn maailmaan, avaten näkymiä sen mahdollisuuksiin,...

Yrityskulttuuri on kuningas

Alkuvaiheen yritykset ja organisaatiot usein aliarvioivat yrityskulttuurin merkityksen, keskittyen enemmän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti