Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Ida Kwok

12 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renee Mauborg

Teoriapisteet: 3

Sinisen meren strategia on Harvardin tutkijoiden W. Chan Kimin sekä Renee Mauborgin kehittämä toimintamalli. Sen perimmäinen idea on luoda toimialoille uusia markkina-alueita, samalla muuttaen toimialoilla käytävän kilpailun merkityksettömäksi. Strategian avulla kaikenkokoiset yritykset pystyvät luomaan sinisiä meriä eli mahdollisuuksia ja minimoida mahdolliset riskit. Siniset meret edustavat niitä toimialoja, joita ei ole vielä olemassa eli tuntemattomia markkinoita. Punainen meri edustaa kaikkia niitä aloja, joidenka rajat on ennalta määritelty. Yritykset pyrkivät saamaan itsellensä entistä isomman osan markkinoista kilpailemalla esim. hinnasta tai laadusta muiden kanssa. Tämä verinen kilpailu värjää meren punaiseksi, jolla toisen voitto on toisen tappio.

Usein yrityksen strategian keskiössä on kilpailijat, jotka pyritään päihittämään. Jos yritys keskittyy kilpailijoihin, se alkaa muistuttamaan entistä enemmän niiltä. Lisäksi jatkuvan kilpailun myötä yrityksen mahdollisuudet menestyä pienentyvät jatkuvasti. Kilpailijoita paremmin tuottamisen sijaan strategian ytimessä tulisi olla asiakkaan, sekä yrityksen arvon nostattaminen ja huomion keskittäminen uuden markkinatilan luomiseen, jossa kilpailu on vähäistä. Usein ajatellaan, että toimialojen strategiat ja rajaviivat ovat kiveen hakattuja. Kuitenkin uusia toimialoja ja strategioita luodaan päivittäin, kun yritykset kurottavat yli nykyisten rajojen luoden uutta kysyntää.

Miten luodaan sininen meri?

Nykypäivän olosuhteet kaipaavat todellakin sinisiä meriä ja maailmanlaajuiset trendit lisäävät sinisen meren tärkeyttä. Monet alat, kuten terveydenhuolto, varhaiskasvatus ja yliopistot pyrkivät leikkaamaan jatkuvasti menoja ja lisäämään tuloja, ja nykyisiä rakenteita tulee uudistaa jotta tämä olisi mahdollista. Lisäksi sosiaalinen media on antanut yrityksien sijaan kuluttajille äänen, jolloin tuotteen tai palvelun tulee olla keskivertoa parempi jotta kuluttajien huomio kiinnittyy yritykseen.

Monella yrityksellä on kuitenkin vääristynyt käsitys siitä, että menestymismahdollisuudet pienenevät uusille toimialoille laajentaessa. Siltä osin tämä väittämä pitää paikkaansa, että jokaiseen strategiaan kuuluu aina riskejä ja mahdollisuuksia. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja kokonaan uuden markkinatilan luominen voikin olla todella haastavaa. Tämä sijaan jo olemassa olevaa markkina-aluetta voidaan laajentaa tuomalla sinne jotain, millä on suurempi arvo asiakkaille kuin muilla ja parantamalla jo olemassa olevia asioita. Tämän välimatkan luominen onkin strategian ensimmäinen periaate. Miten sitten luodaan sininen meri, joka lisää mahdollisuuksia ja minimoi riskit? Kirja esittelee työkaluja, joita hyödyntämällä voidaan tehdä muutoksia markkinoihin.

Arvoinnovaatio

Arvoinnovaatio on sinisen meren kulmakivi. Se on kokonaisvaltainen strategia, jonka ideana on tehdä kilpailusta merkityksetön. Arvoinnovaatio uhmaa perinteistä tapaa, jossa asiakkaille luodaan enemmän arvoa suuremmilla kustannuksilla. Sen sijaan tämä differointi onnistuu samalla alentamalla kustannuksia ja lisäämällä asiakkaiden saamaa arvoa. Strategian salaisuus on laskea kustannuksia karsimalla tekijöitä, joilla toimialan yritykset yleensä kilpailevat eniten. Arvonnousu saadaan sen sijaan korostamalla elementtejä, joita toimialalla ei ole ennen nähty. Arvoinnovaatio toteutuu, kun hinta, asiakkaan saama hyöty ja kustannusrakenne on sopivassa suhteessa. 

Neljä kysymystä

Seuraavat neljä ratkaisevaa kysymistä auttaa pääsemään siniselle merelle, ja auttaa jokaista löytämään oman tapansa toimia. Kaksi ensimmäistä kysymystä koskee niitä asioita, joista kilpaillaan alalla eniten. Poistamalla ja supistamalla näitä saadaan pienemmät kustannukset kilpailijoihin verrattuna. Kaksi jälkimmäistä kysymystä koskee poistettujen asioiden tilalle uuden luomista, joka tuo lisäarvoa sekä asiakkaalle että yritykselle. 

  1. Poista – mitkä toimialalla hyvinä pidettävät asiat tulisi poistaa? Missä asioissa alalla kilpaillaan eniten?
  2. Supista – mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna? Kilpailu voi tehdä palvelusta tai tuotteesta liiankin hyvin suunnitellun, jolloin myös kustannusrakenne kuormittuu ilman hyötyä yritykselle. 
  3. Korosta – mitä tekijöitä tulisi korostaa enemmän kuin alalla yleensä tehdään?
  4. Luo – mitä toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda, esim. arvonlähteitä tai uutta kysyntää.

Muita hyödyllisiä työkaluja joita kirjassa esiteltiin oli asiakkaiden segmentointi. Perinteinen segmentointi johtaa pieneen kohdemarkkinointiin rajatulle segmentille, tämän sijaan huomion voisi keskittää ”ei-asiakkaiden” yhtäläisyyksiin. Hyvässä strategiassa tulisi olla kolme ominaisuutta, jotka ovat; painopiste, erilaisuus ja mieleenpainuva motto. Painopiste tarkoittaa niitä tarkkaan rajattuja sekä valittuja kilpailutekijöitä, joihin yritys haluaa panostaa. Erilaisuuden avulla erotutaan muista kilpailijoita, jolloin myöskin kilpailu vähenee. Vakuuttava motto sisältää selkeän sekä realistisen viestin, strategia voi olla liian monimutkainen jos sitä ei saa tiivistettyä mottoon.

Jokaisen yrittäjän olisi hyvä lukea tämä kirja. Se avasi silmiäni ja ydinajatuksen ymmärrettyäni sai ajattelemaan laatikon ulkopuolelle. Huomasin itse ajattelevani asioita niin kuin ne on joskus opetettu ilman kyseenalaistamista. Myös tiimiakatemialla ja projekteissa tehdään asioita kerran hyväksi koetulla tavalla, ja kuljetaan muiden jalanjälkiä. Tämä voi olla myös hyvä asia, mutta olisi hyvä myös miettiä täysin uusia tapoja toimia ja mitä uutta voisimme luoda, josta asiakkaat saavat lisäarvoa. Vaikka usein tuleekin liikuttua punaisessa meressä, huomaan välillä myös huomaamatta pyrkiväni laajentamaan ajatusta siniselle merelle. Jatkossa aion siirtyä sinisen meren puolelle useammin tietoisesti. Usein mietin uusia tapoja toimia, ja miten palveluita tai tuotteita voisi kehittää erottumaan muista. Pyrin nykyään jättämään myös muihin vertailun pois ja toimimaan omalla hyväksi koetulla tavallani. 

You May Also Like…

Elements of AI

Mikä meni hyvin? Kurssi tarjosi syvällisen sukelluksen tekoälyn maailmaan, avaten näkymiä sen mahdollisuuksiin,...

Yrityskulttuuri on kuningas

Alkuvaiheen yritykset ja organisaatiot usein aliarvioivat yrityskulttuurin merkityksen, keskittyen enemmän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti