Myy enemmän, myy paremmin

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

20 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Myy enemmän – myy paremmin

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitch

Teoriapisteet: 2

Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä ole muutakaan liiketoimintaa. Näin vahvasti Mika aloittaa kirjansa, ja tottahan hän puhuu. Olemme treeneissä sekä tiimiläisten kanssa muutenkin puhunut tänä keväänä paljon myynnistä, sekä olen aloittamassakin juuri uudenlaista myyntihommaa tiimiläisen projektissa. Tämän uuden tehtävän innoittamana halusin lukea lisää myynnistä, sillä se on aina kiinnostanut minua ja tahtoisin oppia lisää siitä sekä kerätä kokemuksia sen parissa kehittyäkseni entistä paremmaksi myyjäksi. Myynnin kirjoja olen aiemminkin lukenut, mutta niistä oppii jokainen kerta jotain uutta.

Myynti muuttuu jatkuvasti, erityisesti kilpailluilla aloilla keksitään jatkuvasti uusia keinoja erottua kilpailijoista ja saada parhaat mahdolliset ja pitkään kestävät myyntitulokset. Jotkut tuotteet ovat jopa niin kilpailtuja, että niitä on pakko myydä negatiivisella katteella. Näitä miinuskatteisia tuotteita myyvät yritykset ovat kuitenkin tietoisia tästä, ja tietävät miten kate täytyy tehdä takaisin  sitten muiden keinojen avulla, kuten myymällä lisäpalveluita -tai tarvikkeita tuotteen kylkeen, luomalla kanta-asiakasohjelmia joilla saa asiakkaan käymään useammin ostoksilla, tai muin keinoin. Asiakkaan sitouttaminen onkin yrityksille elintärkeää, ja tämän saa aikaiseksi jos yritys on varautunut huolehtimaan pitkistä asiakassuhteista sekä taitavien myyjien avulla. Pitkistä asiakassuhteista Mika kertookin kirjassa seuraavasti: Usein myyjien kykyjä selvitetään kysymällä kuinka monta kauppaa he päivässä tekivät, vaikka pitäisi kysyä että kuinka monta asiakassuhdetta he loivat. Pitkiä asiakassuhteita yritykset voivat luoda seuraavilla tavoilla.

-Hyvä asiakaspalvelu. Se on yksi tärkeimmistä tekijöistä pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamisessa. Ystävällinen sekä ratkaisukeskeinen asiakaspalvelu luo luottamusta sekä sitoutumista asiakkaaseen.

-Henkilökohtaiset lähestymistavat. Asiakkaan tarpeisiin vastaava ja yksilöllinen palvelu auttaa erottumaan kilpailijoista. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen antaa asiakkaalle positiivisen tunteen ja hyvän kuvan yrityksestä.

-Jatkuva kommunikointi asiakkaan kanssa auttaa pitämään asiakassuhteen vahvana. Säännöllinen ja avoin kommunikaatio esimerkiksi sähköpostilla, viesteillä tai sosiaalisessa mediassa on tärkeää ja antaa asiakkaalle tunteet että hänestä välitetään.

-Tarjonnan laajentaminen asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tämän takia onkin erityisen tärkeää olla yhteyksissä asiakkaisiin sekä kysyä jatkuvasti palautetta, sillä se voi luoda uusia väyliä vastata tulevienkin asiakkaiden tarpeisiin.

Jotta voi tulla huippumyyjäksi, on oltava erityisen taitava rakentamaan hyviä ihmissuhteita asiakkaiden kanssa. Tuotetta ei tule tunkea asiakkaan kurkusta alas, vaan myyminen täytyy tehdä aina asiakkaan ongelman tai ongelmien ratkaisua varten. Tätä varten yrityksillä täytyy olla mahdollisuudet sekä valmiudet vastata monenlaisiin tarpeisiin joita asiakkailla voi olla. Jatkuvat palautteet asiakkailta on tultava johtoportaan tietoon, oli se sitten myyjiltä suoraan tai asiakaspalautteiden kautta. Mitä parempi tarjonta mahdollisiin ongelmiin, sitä enemmän on tyytyväisiä asiakkaita. Esimerkiksi nyt alkavassa verkkosivumyyntiprojektissa tulen varmasti saamaan palautetta ja erilaisia toiveita mahdollisilta asiakkailta. Tiedän että projektin takana on vahvoja osaajia sekä monipuolisesti tarjottavia mahdollisuuksia, joten uskon että projekti saa myös tyytyväisiä asiakkaita.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti