Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Erno Ilomäki

5 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Kirja käsittelee kestävän kehityksen periaatteiden soveltamista markkinointiin. Kirjassa korostetaan vastuullisen markkinoinnin merkitystä yrityksen menestykselle ja maineelle. Kirjassa annetaan esimerkkejä, kuinka yritykset voivat soveltaa kestävän kehityksen periaatteita markkinointiin. Kuten yritykset voivat hyödyntää ympäristöystävällisiä materiaaleja ja  tuotteita, tehdä ympäristöystävällisiä valintoja markkinointikampanjoissaan ja käyttää viestinnässään kestävän kehityksen periaatteita.

Kestävän kehityksen periaatteet sisällyttävät muun muassa luonnonvarojen kestävän käytön, saastuttamisen vähentämisen, ympäristövaikutusten arvioinnin, ihmisoikeuksien ja työolosuhteiden kunnioittamisen, tasa-arvon edistämisen, sekä läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden korostamisen liiketoiminnassa. Kestävän kehityksen periaatteet ovatkin tärkeitä, koska ne auttavat yrityksiä tekemään vastuullisia päätöksiä ja edistävät kestävää kehitystä, sekä yhteiskunnassa, että ympäristössä.

En voi itse sanoa olevani mikään greenpeacen jäsen, minullakin on paheeni, mutta yritän kompensoida niitä toisilla valinnoilla. Esimerkkinä syön kyllä lihaa, mutta en heitä mitään ruokaa roskiin. Käytän myös aina ostamani tavarat loppuun asti, enkä hirveämmin haali ylimääräistä. Tunnistan myös ne realiteetit, että meidän on mukauduttava tiettyihin asioihin, jotta maapallon moninaisuus säilyy ja siksi aihe onkin mielestäni erittäin relevantti ja mielenkiintoinen. Mielestäni on myös hyvä, kun kirjassa mainittiin, että sijoittajat ja kuluttajat ovat myös kiinnostuneet yrityksistä, jotka toimivat vastuullisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaan. He kuitenkin ovat suurempia saastuttajia ja parempia suunnannäyttäjiä, kuin yksittäiset ihmiset.

Kirja myös korosti minulle tärkeää aihetta. Kestävä markkinointi ei saa olla vain vihreän pesun tekemistä, vaan se vaatii aitoa sitoutumista kestävän kehityksen periaatteisiin ja niiden toteuttamiseen käytännössä.

Kirjan antamia käytännön esimerkkejä kestävän kehityksen periaatteiden soveltamisesta markkinointiin ovat esimerkiksi:

  • Ympäristöystävälliset materiaalit: yritykset voivat käyttää ympäristöystävällisiä materiaaleja markkinointimateriaaleissaan, kuten kierrätyspaperia tai biohajoavia muovipusseja.
  • Ympäristöystävällisiä toimintatapoja markkinointikampanjoissaan, kuten vähentää kuljetuksia tai käyttää uusiutuvaa energiaa.
  • Kestävän kehityksen periaatteiden huomiointi viestinnässä: yritykset voivat viestiä kestävän kehityksen periaatteista ja ympäristövastuullisuudesta tuotteissaan ja palveluissaan.

Mielestäni näitä trendejä on myös alkanut huomaamaan kokoajan enemmissä määrin ihan oikeassakin elämässä, joten vaikka kestävyysasiat eivät kiinnostaisi millään tavalla, voi helposti tehdä johtopäätöksen, että maailma on hitaasti mutta varmasti myös jossain määrin liikkumassa tähän suuntaan ja mielestäni on äärimäisen tärkeää olla tietoinen tästä asiasta, jotta osaa tehdä oikeita ratkaisuja miettiessään esimerkiksi oman yrityksensä markkinointia ja ratkaisuja.

Kirjassa myös annettiin oikean elämän esimerkkejä, kuinka kestävä markkinointi on tuonut kilpailuetuja markkinoilla. Esimerkiksi The Body Shop on ollut edelläkävijä kestävän kehityksen vastuullisuuden edistämisessä kosmetiikkateollisuudessa. Heidän tuotteensa ovat vegaanisia ja eläinkokeettomia ja he käyttävät paljon kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita. Yrityksen viestintästrategia on myös ollut tehokas. He ovat korostaneen brändinsä vastuullisuutta ja kestävyyttä ja heidän markkinointiviestintänsä on keskittynyt kuluttajien tietoisuuden lisäämiseen ja heidän sitouttamiseensa ympäristöystävällisiin ja eettisiin valintoihin. He ovat myös tehneet yhteistyötä eri kansanjärjestöjen kanssa, joilla on ollut samanlaiset tavoitteet kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien edistämisten kanssa. Tämä on rakentanut heille vahvan maineen vastuullisena ja eettisenä yrityksenä, mikä on houkutellut heille asiakkaita, jotka arvostavat vastuullisia valintoja.

Voikin siis todeta, että kilpailuetu on syntynyt heidän vahvasta sitoutumisesta kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen, sekä tehokkaasta viestinnästä näistä arvoista. Tätä kohtaa lukiessa en voinut olla ajattelematta Ekolaa, joilla on mielestäni hyvät edellytykset menestyä samanlaisessa asiakaskunnassa.

Toisena esimerkkinä voi antaa Patagonian, joka on myöskin tehnyt kestävästä kehityksestä keskeisen osan brändiään. Yritys on sitoutunut ympäristövastuullisuuteen ja tekee töitä kestävämmän tulevaisuuden puolesta. Heillä on muun muassa korjaispalvelu vaatteilleen, jotta ne kestäisivät pidempään ja vähentäisivät siten vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia. Ajatus on kyllä nerokas, mutta en voinut olla ajattelematta kuinka logistiikka näille vaatteille on toteutettu ja olin kyllä myös liian laiska selvittääkseni asian, joten en voi argumentoida onko se nyt loppujen lopuksi kestävää vai ei.

Kirjassa annetaan myös neuvoja yrityksille, joita esimerkiksi akatemialla voi hyödyntää omissa projekteissaan. Esimerkiksi

  1. Tunnista ja ymmärrä kestävän kehityksen haasteet: yrityksen tulee tunnistaa kestävän kehityksen haasteet ja ymmärtää niiden vaikutukset liiketoimintaan ja yhteiskuntaan.
  2. Selkeiden tavoitteiden asettaminen: Yrityksellä tulee olla selkeät tavoitteet ja mittarit, joiden avulla ne voivat seurata kehitystään
  3. Sitoutuminen vastuullisuuteen: koko organisaation tulee sitoutua vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vastuullisten toimintatapojen integroimista liiketoimintaprosesseihin.
  4. Viestit vastuullisuudesta: Yrityksen pitää viestiä avoimesti ja rehellisesti vastuullisesta toiminnasta ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisesta. Viestinnän tulee myös olla selkeää ymmärrettävää ja helposti lähestyttävää.
  5. Kehitä vastuullisia tuotteita ja palveluita: Yrityksen tulee kehittää vastuullisia tuotteita ja palveluita, jotka ovat ympäristöystävällisiä, sosiaalisesti kestäviä ja taloudellisesti kannattavia.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki tämä on vain sananhelinää ja nämä asiat vaativat enemmän tekoja, kuin puhetta. Mielestäni onkin äärimmäisen tärkeää, että vaikka kyseinen teema onkin trendaava yritykset eivät saa ratsastaa viherpesulla, vaan heidän tulee aidosti toimia fiksusti ja tehdä asiat mahdollisimman kestävällä tavalla.

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti