Kasva tai kuihdu

Lähdeteos: Kasva tai kuihdu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ahto, Ossi (Kirjoittaja) Kahri, Tuomas (Kirjoittaja) Mäkinen, Marco (Kirjoittaja)

Teoriapisteet: 2

Yrityksen on kasvattava tai se ei pysy muun maailman mukana. Miten tämä on toteutettavissa, kirjassa kerrotaan ison määrän esimerkkien avulla.

Nykyään sanotaan että maailman ongelmat ovat ylikulutuksesta, jotka johtuvat yrityksistä , joten yritysten kasvua on hiljennettävä, mutta nämä ongelmat eivät korjaannu ilman kasvavia yrityksiä!

Tiimin ja asiakkaiden merkitys

Jotta yrityksesi olisi kasvava, on siinä oltava mukana koko tiimin. Jos vain johtaja haluaa kasvua, se ei johda mihinkään. Samoin jos tehdään b2b myyntiä, myös asiakkaiden on oltava kasvuhaluisia ja lähteä mukaan uusiin kokeiluihin.

Kokeilut

Pienimmille yrityksille, mitä on esim. Tiimiakatemialla enemmän, sopii hyvin kokeilu kulttuuri. Ei aleta tekemään mitään suurta, vaan lähetään pienistä kokeiluista, ja kun joku niistä onnistuu, lähetään viemään sitä eteenpäin. Tähän auttaa, jos yrityksessä on epäonnistumisen kulttuuri, eli ihmisille annetaan mahdollisuus kokeilla.

Tässä on tärkeää myös osata päästää ei toimivista ratkaisuista irti, sillä ongelmana voi olla myös, että ideaan rakastutaan ja on vaikeaa päästää eroon.

Lukittu vs kasvuasenne

On myös tärkeää tietää, onko sinulla lukittu asenne, vai kasvuasenne.

Lukittu asenne: ”Minun kykyni ovat määräytyneet syntyessäni, eikä niitä voi merkittävästi muuttaa.”

Kasvuasenne: ”Voin kehittää kykyjäni ja älykkyyttäni ponnistelun, oppimisen ja sinnikkyyden kautta.”

Tämä sai miettimään itseäni kumpaa olen. Koska koen että minulla on kasvuasenne, mutta monesti sanon, että en pysty esimerkiksi esiintymään ison yleisön edessä. Eikö tämä viittaa just lukittuun asenteeseen. Toisaalta olen jollakin tapaa ollut koko ajan näissä tilanteissa pienempiä hetkiä ja selkeesti alan pikkuhiljaa tottumaan. Enkä tiiä onko tämä koska Tiimiakatemia pakottaa, vai koska yritän koko ajan kasvaa.

Toisaalta koko Tiimiakatemia on minulle kasvuasenne. Kaikki mitä siellä tapahtuu on ollut joskus täysin minun comfort zonen ulkopuolella. Ekat reenikerrat olivat hirveitä, väsyn tosi nopeasti ihmisistä, ja silti olen vieläkin akatemialla, en tiiä oisko moni samanlainen ihminen kestänyt. Tuo kuulostaa taas kasvuasenteelta.

Ei vaan raha

Nykyään pelkkä rahallinen kasvu ei ole riittävää, on pysyttävä mukana esimerkiksi ympäristön vaikuttavissa tekijöissä. Tämä meinaa sitä, että jos kasvat rahallisesti, mutta yrityksesi suhtautuu huonosti työntekijöihin, tai tuotteiden ympäristötekijöihin, tällaisiinkaan yrityksiin ei haluta sijoittaa, koska nämä voivat johtaa tulevaisuudessa ongelmiin.

Suomen vaikutus kasvuun

Suomessa aineettomat investoinnit ovat 18 % ja laskussa, kun taas Ruotsissa 28% ja kasvussa. Tämä oli todella outoa kuulla, sillä aineettomiin investointeihin kuuluu esim. tutkimus ja kehitys ja ohjelmistot. Eli Suomessa sijoitetaan taloutta kasvattaviin asioihin koko ajan vähemmän, mikä on surullista, koska ne ovat koko ajan tärkeimpiä.

Tähän liittyen kirjassa myös puhuttiin, että suomalaiset yritykset pelkäävät laajentaa maailmalle, mikä olisi tärkeää kasvua hakeville. Kuitenkin Suomessa on paljon palveluita, jotka voisivat kilpailla maailmalla, pitää vaan oppia brändäämään ne.

Kuuntelen ”waveform” podcastia ja siellä niillä on trivia kysymyksiä. Siellä tuli vastaan kysymys, että mistä maasta on Oura ring. Vinkkinä annettiin, että sama maa mikä teki angry birdsin. Eikä kukaan edes ajatellut suomea.

Ehkä suomea on brändättävä paremmin. Tavallaan tyhmää, että Suomessa tehdään siistejä juttuja, mut kaikki ajattelee, että ne on Alankomaista yms.

Tarinan luonti

Vielä brändäämiseen liittyen, tärkeää on luoda tarina, jotta yritys kasvaisi. Ihmiset elävät tarinoilla ja se miksi yritys on olemassa ja mitä se yrittää saavuttaa auttaa sitä kasvussa. Tarina on osa brändin rakentamista ja brändi on mielikuva yrityksestä (ei logo, ilme, värin ja muut)

Brändi saa ihmiset valitsemaan sama yrityksen edellisten kokemuksien perusteella. Ainakin aloittaville yrityksille tarina auttaa luomaan brändiä.

Olen huomannut, että postailen tosi vähän meidän 3D tuotoksia. On mahdollista luoda yhdestäkin projektista kymmeniä erilaisia tarinoita.

Esimerkkejä tarinoista voisi olla: miten teimme työn, nättejä videopätkiä, ongelmakohtia, yllätyksiä. Tämä näyttäisi tällä hetkellä taustalla olevia prosesseja avoimesti, mikä olisi sitä tarinan luomista. Olen kirjoittanut jo aikaisemmin, mielestäni punainen lanka reflektiossa että alkaisin postaa enemmän, mutta se on jäänyt. Olemme ottaneet käyttöön uuden projektihallinnan työkalun, jossa meillä on somekalenteri. Toivottavasti se että sinne merkataan postauksia auttaa säännöllisyyden kanssa.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti