Intohimona brändit

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

10 toukokuun, 2024

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 3

Mielestäni monet yrittäjät ja organisaatiot väheksyvät liialti brändin voimaa toiminnassaan. Oikein rakennettu brändi kuitenkin tuo vahvaa kilpailuetua erottua muista ja asettaa raameja tekemiselle, jolloin toiminnan luulisi olevan huomattavasti helpompaa. Käytän itse aina esimerkiksi asiakkaiden kanssa mielikuva harjoitteena hiekkalaatikko mallia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että brändi on kuin hiekkalaatikko. Laatikkoa ympyröi reunat, joiden sisäpuolella on turvallista leikkiä ilman, että hiekka sotkeutuu moneen suuntaan. Se helpottaa ajatusta kehyksistä, jonka vahva brändi pystyy yritykselle tarjoamaan.

Minua kiehtoo suuresti brändien maailma. Brändien parissa työskennellessäni saan käyttää luovuuttani sekä organisoida selkeitä punaisia lankoja. Brändit eivät ole koskaan yksi selitteisiä – ne elävät ja muuttuvat ajan myötä. Uudet trendit, teknologiat ja yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat brändien kehittämiseen. Pidän ongelmien ratkaisusta, uusista haasteista ja jatkuvasta oppimisesta maailman parissa, joten brändit tarjoavat minulle paljon mahdollisuuksia.

Mitä brändi oikeastaan tarkoittaa?

Yleisin mielikuva brändistä tuo mieleen ajatuksia sen visuaalisesta ilmeestä. Näin kuitenkaan ei ole, sillä brändi on kaiken tekemisen ydin yrityksissä ja organisaatioissa. Brändi vetoaa kuluttajia paljon syvemmälle kuin kauniin määritellyn värin verran. Se on koko yrityksen strategisen liiketoiminnan ydintä. Brändiä ohjaavat muun muassa visio, missio, tunteet, tarinat, viestintä, tunteet ja mielikuvat, jotka kuluttaja liittää tietyn yrityksen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin. Sen vuoksi on tärkeää osata määritellä oman brändin erottautumistekijät ja asiat, joilla halutaan jättää omasta toiminnasta vahva muistijälki. 

Menestyneet brändit osaavat rakentaa vahvan yhteyden kohderyhmäänsä antaen heille lupauksen siitä, mitä juuri tämä yritys tarjoaa kuluttajilleen. Kun kuluttaja tekee tietoisen valinnan tuotteen tai palvelun ostosta, hän on päättänyt luottaa niiden laatuun ja arvoihin. Tämän jälkeen on asiakkaan päätösvalta päättää, onko tuote tai palvelu sellainen, kun sen on luvattu olevan.  

Menestyvien brändien rakentaminen edellyttää vahvaa liiketoimintaosaamista ja liiketoiminnan ymmärrystä. Siksi brändin rakentaminen on ylimmän yritysjohdon tehtävä, joko markkinointitoimisto apunaan tai itsenäisesti. Heidän tehtävänään on vähintään sitouduttava brändiin täydellisesti onnistuakseen sen jalkautuksessa.

Itselläni on tällä hetkellä kokemusta brändien parissa työskentelystä jonkin verran akatemia matkani varrelta. Tällä hetkellä haluan LYS studiosilla kuitenkin saada enemmän sellaisia asiakasprojekteja, joissa pääsen hyödyntämään osaamistani brändien rakentamisen parissa. Rakastan suunnitella kokonaisuuksia ja kirkastaa yrittäjille itselleen heidän yrityksien olemassaolon merkitystä. On inspiroivaa pohtia, miten auttaa yrityksiä saavuttamaan heidän täysi potentiaalinsa sekä miten kehittää heidän liiketoimintaansa heidän asiakkaidensa tarvetta vastaavaksi. Välillä ulkopuolinen henkilö osaa katsoa hiekkalaatikon reunojen ulkopuolelta ja kertoa paremmin, mitä voisi tehdä vielä paremmin. Niin toivon myös LYS studiosin parissa. Olisi ihanaa saada oma brändimentori, jonka kanssa sparrailla miten voisimme viedä omaa brändiämme myös kohti menestystä.

LYS studiosin vahvuutena brändien tarinallisuus

Ihmisiä kiinnostavat liian kiiltokuvamaisuuden sijasta aidot ja samaistuttavat tarinat. Ne ovat tehokas tapa luoda tunnesidettä brändin ja asiakkaan välille. Meidän vahvuutemme LYS studiosilla on rakentaa tarinallisia kokonaisuuksia viestinnällisesti aina visuaalisista toteutuksista lähtien ja yhdistellen.  Hyvin kerrottu tarina luo erottumiskeinoja sekä luo brändistä mieleenpainuvan. On tärkeää osata luoda muistijälkiä, jotka ohjaavat kuluttajaa haluttuun suuntaan, eli brändin erilaisiin kohtaamispisteisiin yhä uudelleen ja uudelleen. Olennaista tarinallisuuden luomisessa on ymmärtää, mitä brändi edustaa ja miten se resonoi kohdeyleisön kanssa. Tarinat luovat brändilleen asiakaskokemusta ja elämyksellisyyttä. Sen vuoksi me vahvoina elävöityjinä olemme oikeita henkilöitä luomaan vahvoja tarinoita brändien ympärille. 

Edellisessä lukemassani kirjassa Ilmiön kaava esiteltiin, mistä tarinat muodostuvat. Nappaan pienen lainauksen edellisestä reflektiostani, mikä kertoo mihin tarinoiden vaikuttavuus myös brändeissä perustuu. 

‘’ Tarinoiden vaikuttavuus perustuu ihmismielemme rakenteisiin. Toisaalta se voi olla myös lapsuudesta opittu tapa, miten omaksua ja ymmärtää asioita paremmin. Tarinat luovat merkityksen, joka on helpompi omaksua. Sen vuoksi ilmiöt ja myös brändit tarvitsevat vahvan tarinan ympärilleen herättämään tunteita ja mielenkiintoa. Kirjan mukaan tuttavan kertoma suullinen suositus on mainontaa viisi kertaa voimakkaampi vaikuttamisen keino’’. 

Mielestäni edellisessä lainauksessani mielenkiintoisinta on se, että tarinat vetoavat oikeasti melko psykologisesti meihin kuluttajiin. Sen vuoksi tarinat brändeissä ovatkin tuottaneet niin voimakkaita tuloksia. Hyvä tarina vetoaa tunteisiin, joten saatat ehkä muistaa Oatlyn kampanjoiden sanomaa?

Kohti menestystä

Kiteytän vielä kirjasta muutaman seuraavan käytännön asian, joita niin sanotusti noudattamalla voimme luoda yhdessä vahvoja ja menestyksekkäitä brändejä. Case esimerkkinä käytän tässä tapauksessa LYS studiosia. 

Brändistrategian selkeys: Meidän tulee määritellä selkeästi, mitä brändi edustaa ja miten se erottuu kilpailijoista. Esimerkiksi LYS studiosin parissa olemme kehittäneet tunteisiin vetoavia viestinnän keihäänkärkiä sekä visuaalista tunnelmaa, joka erottaa meidät muista markkinointitoimistoista. Olemme kuitenkin siinä pisteessä, että meidän tulisi vielä hieman kirkastaa pääviestejämme, sillä olemme juuri nyt luomassa palveluita, joiden avulla voimme auttaa brändejä yhä paremmin saavuttamaan täyden potentiaalinsa. 

Kohderyhmän ymmärtäminen: Syvennymme kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin. Brändin tulee puhutella juuri heitä ja heidän tarpeitaan. Sen vuoksi me LYS studiosilla olemme päättäneet hieman kirkastaa palvelujamme, jotta ne kohtaavat meidän asiakaskuntamme kanssa. Instagramin postaukset, joita olemme monistaneet mm. LinkedIniin ovat toimineet kohderyhmäämme todella hyvin. Olemme pystyneet osoittamaan tuloksia esimerkiksi näiden kanavien omilla analysointi työkaluilla. Eniten kiinnostusta ovat herättäneet postaukset, jotka tuovat selkeää lisäarvoa ja vinkkejä käyttäjilleen. 

Tekijöiden sitoutuminen: Yrityksen ylimpien henkilöiden tulee olla vahvasti mukana brändin rakentamisessa ja viestinnässä. Näin ollen punainen lanka pysyy kasassa ja toiminta on huomattavasti helpompaa. LYS studiosin brändiin sitoutuminen on ollut helppoa alusta saakka, sillä tekijöitä toiminnassa on vain kaksi. Tiedämme selkeästi mihin suuntaan haluamme toimintaamme kasvattaa ja olemme asiasta yksimielisiä. Vahvana kehityssuuntana meillä on tarjota asiakkaillemme apua brändien kehittämisessä sekä sen mukaisen sisältömarkkinoinnin luomisessa.

Lopuksi

Brändit ovat juuri nyt ja tulevat vielä tulevaisuudessakin olemaan osana liiketoiminnan menestystä. Kilpailu on entistä kovempaa ja brändille ominaiset erottautumistavat löydettävä sekä hyödynnettävä omassa toiminnassa. Tätä kirjoittaessani mieleeni juolahtikin, miksi emme lisäisi LYS studiosin missioon palaa ongelmasta, jonka aluksi mainitsin – ‘’Haluamme kehittää tietoisuutta brändiarvon hyödyistä yrityksille ja organisaatioille’’. Ehkä otamme tämän osaksi seuraavia pohdintoja. 

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti