Kestävä myynti & johtaminen

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

10 toukokuun, 2024

Lähdeteos: Kestävä myynti & johtaminen: The Nordic Way

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch & Tomi Hilvo

Teoriapisteet: 3

Kestävyys on nykypäivän trendi, niin hyvässä kuin pahassa. Kestävä yritystoiminta voi muodostaa kattavan kilpailuedun, mutta sen tulee tällöin heijastua myös yrityksen olemassaolon syystä. Voimme parantaa kestävän kehityksen prosessejamme käytännössä milloin tahansa, mutta silloin se ei mielestäni ole asia, joka ohjaa brändiä viestinnällisin pääkeihäänkärkien tavoin eteenpäin. Varokaamme siis viherpesua. 

Kirjassa käsitellään muun muassa kuutta erilaista sielua, jotka tarjoavat kestävyyden pariin erilaisia toimintamalleja ja ajatuksia myyntiin. Tässä reflektiossa kuitenkin tarkastelen, miten voimme hyödyntää näitä periaatteita tiimiyrittäjinä Tiimiakatemialla sekä omassa tiimissä.

Miten tiimiyrittäjä voi hyödyntää kuutta pohjoismaista ‘’sielua’’?

Innovatiivinen visio kannustaa tiimiyrittäjää olemaan luova ja etsimään uusia ratkaisuja ongelmiin. Tämä voi tarkoittaa uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämistä, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin kestävällä tavalla. Tässä tapauksessa en puhu enää uuden kirpputori projektin perustamista, vaan ehkä jotain uutta, mitä ei ole vielä ennen nähty. En juuri nyt osaa antaa sellaista esimerkkiä, joka tukisi näkemystäni. Jos olisin sellaisen itse keksinyt, olisin jo todennäköisesti laittanut projektin tällaiselle pystyyn. 

Yhteinen onnellisuus korostaa työyhteisön hyvinvoinnin merkitystä. Tiimiyrittäjät keskenään ja minä itse etenkin tiimiliiderinä pyrin luomaan positiivisen ja kannustavan ilmapiirin, joka edistää tiimiä ja heidän motivaatiotansa kasvaa yksilöinä. Teimme tämän kevään aikana mm. hyvinvointikyselyitä, joita johtoryhmässä vertasimme keskenään.  Näistä tuloksista pystyimme hieman päättelemään, miten hyvinvoivia yksilöitä tiimistämme juuri nyt löytyy. Tämä auttoi meitä ymmärtämään enemmän tiimimme tämänhetkistä tilannetta. Hyvinvointi kuitenkin heijastuu hyvin moneen eri asiaan tekemisessämme. Tulevana viimeisenä syksynä aiomme panostaa yhä enemmän hyvinvointiin. Haluamme, että kaikki saavat akatemialta valmistuessaan hyvän loppufiiliksen kuormittuneen mielentilan sijaan. 

Radikaali läpinäkyvyys tarkoittaa avoimuutta ja rehellisyyttä kaikessa toiminnassa. Mielestäni olemme tiimiä onnistuneet kevään aikana olemaan yhä avoimempia toisillemme. Olemme keskustelleet positiivisessa hengessä, myös silloin kun aihe ei välttämättä ole ollut kaikkia miellyttävä. Ehkä tässä voi olla osana jonkinlainen minun onnistumiseni tiimiliiderinä, sillä olen aina painottanut asioista keskustelua. Uskon, että tämä on lisännyt keskinäistä luottamustamme yhä paremmaksi.

No Ego -ajattelu rohkaisee keskittymään yhteisiin tavoitteisiin henkilökohtaisten etujen sijaan. Tiimiyrittäjinä tämä on meille suurin voimavara, kun teemme tiimissä töitä yhteiseen päätepisteeseen päästäksemme. Koen kuitenkin, että minun olisi jollain tavalla tiimiliiderinä ja oikeastaan koko johtoryhmän voimin ollut hyvä edistää tätä vieläkin kuuluvammin koko tiimille. Tavoitteiden seuraaminen tuntui toisinaan hieman hankalalta silloin, kun lautaselle oli paljon erilaisia priorisoitavia asioita. Aion siis syksyllä viedä tätä ajastusta eteenpäin. Koskaan ei ole liian myöhäistä, eikä pidä takertua ajatukseen ‘’kun nyt ollaan täällä enää niin vähän aikaa’’. 

Tarpeeksi on tarpeeksi -periaate muistuttaa resurssien vastuullisesta käytöstä. Tiimiyrittäjinä voimme pyrkiä tehokkuuteen ja välttää turhaa kulutusta, mikä voi vähentää kustannuksia esimerkiksi projekteissamme. Meidän tulisi suosia Tiimiakatemialla yhä enemmän toisilta tiimeiltä lainailemista, koska silloin voisimme saada yhteisöstä kaiken hyödyn irti, jopa taloudellisesti.

Älykäs voimaannuttaminen viittaa siihen, että annetaan valtuuksia ja välineitä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Tämä voi lisätä innovaatiota ja sitoutumista. Koen, että juuri tämä kohta kuvaa erinomaisesti Tiimiakatemian tapaa oppia ja toimia. Tämä oppimistapa on sopinut minulle erinomaisesti. Allekirjoitan älykkään voimaantumiset periaatteet täydellisesti. Vapaat kädet ovat antaneet minulle luovuuden innovoida oman näköisen tulevaisuuden. Brändien ja markkinoinnin parissa työskentely on minulle niin sanottu älykäs voimaannuttaminen, jota rakastan tehdä ja mikä koen itselleni merkitykselliseksi. Tiimissä älykäs voimaantuminen korostuu erityisesti treenien suunnittelussa. On aina hauska huomata, miten tekijä on tehnyt näköisensä treenit vedettäväkseen. 

Nämä kuuden sielun toimintamallit antoivat minulle hyviä ajatuksia erityisesti syksylle. Synnytyksienmyynnissä meidän on erityisesti osattava soveltaa, miten valjastamme tiimimme osaamisen lopputuotteeksi eli hyödyksi asiakkaalle. Uskon, että voimme soveltaa edellä mainittuja asioita ja kirkastaa niiden avulla synnytyksien ja oman osaamisen myyntiä ripauksella kestävyyden teemaa. Ainakin teema on tiimillemme tullut tutuksi kevään aikana.

Lopuksi

Kirja antoi enemmän ehkä itselleni näkemyksiä kauemmas tulevaisuuteen. Toki voimme tiiminä poimia näistä kuudesta ‘’sielusta’’ poimia meille hyödyllisiä toimintamalleja mm. synnytyksien myyntiin kuten mainitsinkin. Ehkä voisimme hyödyntää tätä myös teemana niiden myynnissä? Meidän tulisi ehdottomasti saada synnytyksien harjoitteluun vielä toimeksiantoja kestävyyden ympärille, jotta olemme ajan tasalla 24 h synnytyksissä. On hyvin todennäköistä, että yksi toimeksiannoistamme voi koskea tätä teemaa.

Suoraan puhuen, en kyllä itsekkään osaa myydä niin, että yhdistäisin myyntitilanteessa kestävyyden. Toisaalta LYS studiosin myynnin parissa en voi sanoakaan, että ostamalla tämän brändityö palvelun meiltä, tuet kestävää kehitystä, vaikka pyrimmekin luomaan aikaa kestäviä brändejä. Jäin kuitenkin hieman pohtimaan, voisinko soveltaa kestävää myyntiä jollain tavalla omassa toiminnassani. Uskon, että tämä vaatii pientä ajatusleikkiä ja reflektointia, ennen kuin voin täysin sanoa miten se voisi toimia meidän konseptissamme.

Kestävyys ja myynti hyvin todennäköisesti on teema, joka tulee olemaan iso käsi kädessä kulkeva teema tulevaisuudessa. Mielestäni jopa isompia, kuin mitä ne tässä hetkessä meille Suomalaisille yrittäjille ovat. Kestävä kehitys jatkaa kulkuaan ja myynti raivaa tietä uusille sukupolville. Tapamme toimia kestävyyden parissa ja uusien oikeanlaisten toimintamallien löytäminen myynnissä yhdistävät meille tietä tulevaan. Nyt jos koskaan on oikea aika löytää uusia ratkaisuja, joilla erottua kilpailun massasta. Odotamme siis innolla, mitä se kuuluisa tulevaisuus pitää sisällään. Ehkä uusia innovaatioita ja toimintamalleja?

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti