Intohimona brändit

Kirjoittaja: Konsta Vankka

2 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 3

Marina Vahtolan kirjoittama ”Intohimona brändit” kirja valikoitui lukulistalleni saatuani tehtäväksi pitää tiimille treenit brändäyksestä. Aihe ei ollut itselleni ennestään älyttömän tuttu, joten otin tämän kirjan lukuun vahvistaakseni osaamista treeneihin. Kirjassa hyvin konkreettisesti avattiin Vahtolan aikaansaamia brändiuudistuksia eri yrityksissä hänen uransa varrelta.

Keskiössä asiakaskokemus

Brändiä rakentaessa asiakas on pidettävä jatkuvasti keskiössä. Vahtolalla oli loistavia esimerkkejä siitä, miten asiakaskokemusta parantamalla yrityksen brändiarvo nousee ja myytävälle tuotteelle tai palvelulle saadaan näkymätöntä lisäarvoa. Paras esimerkki oli mielestäni Vahtolan muutostyöt Oralilla. Hän muutti kaikki hammaslääkäritoimipisteet samannäköisiksi, tavoitteena saada niistä viihtyisiä, ikään kuin olohuonemaisia. Tämän lisäksi hammaslääkäreiden sijainteja muutettiin kaupungin näkökulmasta keskeisimmille paikoille. Asiakkaan näkökulmasta tiloista tuli viihtyisät ja helposti saavutettavat, jonka myötä asiakaskokemus nousi hurjasti ja hammaslääkäripalvelut muuttuivat huomattavasti kannattavammaksi toiminnaksi.

Myös omissa projekteissa asiakas pitäisi muistaa pitää jatkuvasti keskiössä. Esimerkiksi Hanvander projektissa minun on pohdittava, miten tuottaisin vaatteillani oikeaa lisäarvoa asiakkaalle. Kestävä ja laadukas vaate sinällään on hyvä, mutta kilpaillussa markkinassa asiakas vaatii enemmän. Olen pohtinut, jos liiketoimintaan saisi linkitettyä jonkunlaisen palvelun, joka kasvattaisi asiakaskokemusta. Esimerkiksi käytettyjen vaatteiden palautuspalvelu tai joku vastaava, en tiedä vielä. Lisäksi olen miettinyt, että Hanvander panostaisi tuotepakkaukseen. Sen lisäksi, että pakkausmateriaalit olisivat kestävämpää sorttia, olisi pakkauksesta kiva luoda asiakkaalle elämys. Onko se pakkaukseen sisällytettävä tuoksu tai muu vastaava muistijäljen jättävä asia, en tiedä vielä.

Vastuullisuus ja menestys kulkevat käsikädessä

Tätä mieltä on ainakin Papu Designin perustaja Anna Kurkela. Kirjassa käsiteltiin Papun kasvutarinaa pienestä toimijasta vastuulliseksi lasten- ja naisten vaatebrändiksi. Yritys on tarkka materiaaleistaan ja heillä on myös Pre-loved palvelu. Eli juuri edellä mainitussa kappaleessa mainitsemani palvelu, jossa asiakas pystyy palauttamaan käytetyn Papun vaatteen lahjakortti kompensaatiota vastaan.

Yrityksen nettisivuja ja tuotteita selaillessa huomaa, että vastuullisuus ja kestävyys on brändin keskiössä. Nettisivuillaan he ovat hyvin läpinäkyviä jokaisen tuotteen tuotantomaasta, joka on jo itsessään hyvin poikkeuksellista vaatemaailmassa. Heidänkään tuotteitansa ei tehdä Suomessa, eivätkä ne ole täydellisiä, mutta huomattavasti parempi vaihtoehto pikamuodille kyllä.

Tähän haluaisin pyrkiä Hanvanderilla. Luoda aidosti paremmin vaihtoehdon pikamuodille. Haluan luoda siistin ja mielenkiintoa herättävän brändin, joka myy vaatteita, jotka kestävät myös tulevaisuudessa. Vaateteollisuuden on pakko muuttua, koska maailma muuttuu ja vaihtoehdot muutokselle käyvät tulevaisuudessa vähiin. Hanvander ei ole hetken mielijohteesta tehty ostopäätös, vaan päätös, joka on harkittu ja aikaa kestävä. Vaateteollisuudessa on niin paljon potentiaalia tehdä asioita paremmin ja maailma jatkuvasti etsiikin kestävämpiä materiaaleja, jotka täyttävät laatuvaatimukset.

Papu design ja monet muut suomalaiset vaatebrändit ovat mielestäni hyvä esimerkki siitä, että muutos on jo nyt mahdollista. Muutamat yritykset tekevät myös ihan suhteellisen hyvää taloudellista liiketoimintaa, kuten Riva Clothing. Taloudelliset luvut osoittavat, että vastuullisemmalle vaatteelle on kysyntää ja se markkina talouden kohotessa varmasti vain kasvaa tulevaisuudessa.

Markkinointi ja viestintä

Markkinointiviestintä on yrityksen ulkoisiin sidosryhmiin kohdistuvaa viestintää, jonka tavoitteena on saada aikaan kysyntää. Markkinointiviestintä on yksi markkinoinnin neljästä pääkilpailukeinosta (tuote, sijainti, markkinointi, hinta). Markkinoinnin suurin tarkoitus on kertoa, että yritys on olemassa. Tämän jälkeen tulevat seikat, kuten miksi yritys on olemassa, minkälaisia tuotteita ja palveluita yritys tarjoaa yms. Mielestäni tärkein neuvo, mikä Vahtolan kirjasta pitää markkinoinnin osuudesta muistaa on lause ” Paraskaan markkinointi ei pelasta heikkoa tuotetta tai palvelua.”. Markkinointi on siis helppoa silloin, kun on selkeä kilpailuetu mitä viestitään. Surkeaa tuotetta ei voi erinomaisella markkinoinnilla pitkässä juoksussa pelastaa.

 Vahtola toimi useassa yrityksessä toimitusjohtajana sekä hallituksessa. Hänen vastuullaan oli monesti myös vahtia yrityksen brändistä ja markkinoinnista. Hänen mielestään markkinointisuunnitelmassa pitäisi olla seuraavat asiat.

  1. Tieto siitä, miten yrityksen kilpailuetua viestitään ulos eri sesonkeina
  2. Yrityksen pääteemat, joiden kautta halutaan olla esillä
  3. Merkittävät tuote- ja palvelukonsepti julkistukset

Hän painotti, ettei markkinointi ole ydinfysiikkaa ja että monesti oikea-aikaisuus ja innovatiivisuus on tärkeämpää kuin reaaliaikaisuus. Sosiaalisessa mediassa asiakasta ei kiinnosta kaupalliset lauseet tai mainokset, vaan some toimii markkinoinnissa kaikista parhaiten silloin, kun asiakaskokemus on mahdollisimman vahva.

Loppusanat

Intohimona brändit kirja oli mielenkiintoinen ja inspiroiva. Siitä sai paljon hyviä oppeja, joita joutuu kylläkin paljolti soveltamaan projekteihin, koska kirjan esimerkit olivat pääosin pörssinoteerattuja yhtiöitä, joiden brändiuudistuksiin laitetaan suuria summia rahaa. Kirjassa esiintyi kuitenkin myös pieniä toimijoita, joiden asiakasajattelusta ja kilpailueduista oli kiehtovaa lukea. Kirjan päällimmäiset opit liittyvät juuri asiakaskeskeiseen ajatteluun ja konkreettisiin tekoihin  brändin kasvattamiseksi.

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti