EXIT – 15

Kirjoittaja: Lassi Pulkkinen

27 marraskuun, 2023

Lähdeteos: EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Matias Mäenpää, Anssi Kiviranta

Teoriapisteet: 1

Syksyn lukulistalleni halusin valita tämän kirjan motivoimaan itseäni huikeista yritystarinoista. Lukukokemukseni ”EXIT 15” -kirjasta oli silmiä avaava. Se toi todella hyvin esiin, kuinka tavallisesta yritys ideasta voi tulla todella kannattava liiketoiminta. Jokainen yritystarina opetti minulle, että innovatiivisuuden ei tarvitse olla aina monimutkaista. Riittää siis että, kehittää yksinkertaisen idean paremmaksi kuin kilpailijoiden.

Kovanen Yhtiöt Oy

Heti alkuun osui lähelle sydäntäni, kun tuli Kovanen Yhtiöt Oy:n tarina. Entisenä taksiyrittäjänä ymmärrän hyvin, miten taksiala toimii ja kuinka vaikeaa siinä voi olla erottautua. Kovanen onnistui tässä ja heidän tarinansa inspiroi minua ajattelemaan omaa uraani. Mitä jos olisin lähtenyt enemmän alalle ja pyrkinyt isommaksi? Ala on todella kilpailtu ja vaativa alusta bisnekselle. Lisäksi taksinkuljettajan työ on todella sitovaa ja vaatii kuljettajalta omistautumista työhön. Työajat ja ansio saattavat vaihdella todella paljon, mikä sai paljon pohtimaan liiketoiminnan kannattavuutta. Uskon että isommat tekijät pystyvät hallitsemaan paremmin alaa. Tarina oli kuitenkin opettavainen, kuinka liiketoiminta saatiin niin suureksi, että siitä syntyi yrityskaupat.

HopLop Oy

HopLopin tarina oli toinen, joka sai minut vahvasti pohtimaan. Aluksi idea kuulosti yksinkertaiselta, jopa hieman typerältä, mutta kun tarkastelin sitä, ymmärsin sen nerokkuuden. Se on osoitus siitä, että joskus yksinkertaisimmat ideat voivat olla kaikkein tuottoisimpia. Ne täytyy uskaltaa vain tuoda markkinoille, vaikka idea voisi kuulostaa hullulta. Mielestäni tämä on yrittäjyydessä isossa osassa tärkeää, uskaltaa ottaa riskejä ja luoda jotain uutta. Olen pitänyt pitkään itseäni kiinnostavina aloina vastaavat palvelun tarjoajat, joilla on pienet henkilöstö kulut, mutta tehokas asiakas virta. Miten keksisin itse vastaavan palvelun, joka toimisi esimerkiksi kerta tai kuukausi maksulla? Tätä kysymystä olen pitkään miettinyt. HopLopin tarina avasi mahdollisuuden sille, että ajattelisin yksinkertaisemmin.

Onnibus.com Oy

Myös Onnibusin tarina osui jollain tapaa itseeni, koska se liittyi kuljetus alaan, jolla olin toiminut niin taksinkuljettajana kuin kuorma-auton kuljettajana. Pekka Möttö osoitti, että perinteistä alaa voi uudistaa rohkeilla ja innovatiivisilla ideoilla. Hänen tarinansa muistutti siitä, miten alaa, jota ei ollut uudistettu moneen vuosiin kehittyi vauhdilla. Uudistus sai alkuun kilpailevat yrittäjät nauramaan ja uskoivat Onnibussin kaatuvan jo alkumetreillä. Toisin kuitenkin kävi ja Onnibussi sai paljon medialta huomiota. Se toimi myös vahvasti markkinointina, joka tuotti näkyvyyttä yritykselle. Tämä pisti myös itseäni miettimään miten vahvat uutiskanavat ovat oleellinen osa markkinoinnin kannalta. Tarina opetti myös sen, kuinka yritystä epäillyt kilpailija Koiviston auto osti Onnibus yhtiön vuonna 2018.

Netrauta Finland Oy

Mieleeni painui myös hyvin Joni Meltorannan tarina Netraudasta. Se herätti minussa paljon ajatuksia. Tunsin jo entuudestaan, miten heidän liiketoimintamallinsa toimii, mutta kirja avasi silmäni näkemään, kuinka he erottuivat kilpailijoistaan ja loivat arvoa digitalisaation kautta. Se oli muistutus siitä, että vaikka ala olisi kilpailtu, aina löytyy tapoja erottautua ja menestyä. Myös tarina oli jännittävä, koska kilpailua oli paljon alalla. Yrityksen tarina oli monta kertaa vaakalaudalla, mutta sijoittajien ansiosta yritys saatiin nostettua taas pinnalle. Vuonna 2014 Joni Meltoranta myi Netraudan noin 15 prosentin osuuden ruotsalaiselle Bygghemmalle. Tarinasta tekee myös mielenkiintoisen, että Bygghemma eli suomalaiselta nimeltä Taloon.com olivat, käytännössä kilpailevia yrityksiä. Nykyään molempien yritykset myyvät käytännössä tismalleen samoja tavaroita, myös alennukset ovat usein täysin samoja. Tämän on mielenkiintoinen ajatus siitä, että voisiko itsellänikin olla joskus useampi netti verkkokauppa, joka toimisi kuitenkin saman katon alla.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan ”EXIT 15” oli minulle muistutus siitä, että menestyksekäs yrittäjyys ei aina vaadi mullistavaa innovaatiota. Se voi syntyä yksinkertaisesta ideasta, jota kehitetään määrätietoisesti ja luovasti. Jokainen tarina kirjassa osoitti, että rohkeus, sitkeys ja innovaatio ovat avainasemassa, kun tavoitellaan menestystä liiketoiminnassa. Voin hyvin suositella kirjaa muille yrittäjille, jotka kamppailevat liiketoiminnan idean keksimisessä. 

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti