Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Beda Räsänen

5 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto, Joel Mero

Teoriapisteet: 0

Markkinoinnin koulutusohjelman essee.

Neon Studio on vaatinut perehtymistä digimarkkinointiin. Se on itseasiassa ensimmäinen akatemiaprojekti, jossa olen itse ollut vastuussa digimarkkinoinnista. Rakensin Neonille sen verkkokaupan Shopify -alustalle ja perustin somekanavat Instagramiin ja Facebookiin. Loin erilaisia sisältöjä someen ja verkkosivuille. Laitoin myös Googlen hakukonemarkkinoinnin pyörimään ja loin Neonille Googlen yritysprofiilin. Olen myös yhden kerran lähettänyt uutiskirjeen sähköpostilistallemme. Olen siis toteuttanut kaikkia kirjassa mainittuja digimarkkinoinnin keinoja, hyvä minä. Olisi ollut kätevää lukea tämä kirja jo keväällä ennen kuin ryhdyin toimeen Neonin markkinonnin parissa, mutta parempi kai myöhään kun ei milloinkaan. 

Olen huomannut, että digimarkkinoinnin parissa saa kulumaan aika paljonkin aikaa. Se jopa vaatii aika paljon, varsinkin kun en ole ihan mikään täysi ammattilainen. Poikaystäväni testasi verkkosivujemme hakukoneoptimoinnin jollain ohjelmalla, ja tulos oli osittain hyvä ja osittain ihan kauhea. Olen onnistunut luomaan sivujemme rakenteesta 70 prosenttisesti optimaalisen, jes. Sivuja luodessani olenkin pyrkinyt selkeyteen ja yksinkertaisuuteen. Haluan, että asiakas löytää mahdollisimman vaivattomasti sivuiltamme kaiken tiedon ja tekisi ostopäätöksen, tai ilmoittautuisi työpajaan. Osasin jopa lisätä sivuillemme Subscribfy- lisäosan, joka mahdollistaa kuukausijäsenyyden tilaamisen. Se on toiminut, vaikkakin jäseniä on tasan yksi. 

Verkkosivujen rakenteen ja toimintojen kanssa oli haasteita, kun kyseessä ei ole ihan perus verkkokauppa, josta ostetaan fyysisiä tuotteita. Ensiksi tarkoituksena oli, että ostaa työpajan verkkokaupasta. Näin prosessi olisi yksinkertaisin ja vältyttäisiin ilmoittautumishässäkältä. Huomasimme kuitenkin, ettei työpajat täytykään, ikinä, niin tuo käytäntö olisi ollut hankala. Rahoja olisi pitänyt palautella aina työpajan peruuntuessa liian vähäisten osallistujamäärän vuoksi. Päädyimme siis ottamaan työpajojen tuotesivuilta ostonapit pois ja laittamaan tilalle ilmoittautumislomakkeen, jotta asiakkaan ei tarvitse maksaa heti mitään. Verkkokauppa on siksi osittain turha, se on olemassa oikeastaan vain päivä- ja kuukausijäsenmaksun vuoksi.

Hankalaa on ollut myös saada verkkosivut toimimaan siten, että asiakas saisi ilmoittautumisestaan automaattisen sähköpostivahvistuksen. Nyt olemme lähettäneet ne manuaalisesti. Ja palautetta tuli myös siitä, kun syksyn työpajat ovat kaikki samalla sivulla aakkosjärjestyksessä, eikä aikajärjestyksessä. Ihan tosi vaikeaa selailla pajoja, jos ne ei ole aikajärjestyksessä. En osannut varsinaisesti vaihtaa järjestystä, vaan erottelin eri kuukausien pajat toisistaan, näin se on vähän parempi. Paljon olisi parannettavaa ja opeteltavaa, mutta aika ja energia ei tunnu riittävän. On myös turhauttavaa, kun ei vaan osaa ja ymmärrä, miten jokin asia pitäisi tehdä. 

Rakenne on kuitenkin siis pääosin ihan toimiva, eikä asiakas välttämättä huomaa kaikkia pikkuvikoja, nyt kun pahimmat on jotenkin korjattu. Sivuillamme voisi olla paljon enemmän sisältöjä ja ompeluaiheiset blogit varmasti toisivat sinne lisää kävijöitä. Minulla olisi paljon aiheita blogiin, mutta ei tunnu olevan tarpeeksi aikaa sen kirjoittamiseen. Olemme tietoisesti jättäneet blogin pois rajallisten resurssien vuoksi. 

Kerroin aiemmin, että poikaystäväni testin mukaan verkkosivujemme optimointi on osittain kauhea. Se on, sillä orgaanista hakukonenäkyvyyttä sivumme eivät juurikaan saa, eikä kyllä maksettuakaan. Yritin laittaa hakukonemarkkinoinnin kuntoon, mutta se oli ehkä vähän nopeasti tehty ilman tarpeellista perehtymistä. Neonilla ei ole tarpeeksi avainsanoja, tai jotain sellaista. Tämä on minulle vähän katvealuetta, mutta olisi ollut tärkeää saada tämä osa-alue kuntoon paljon aiemmin. Mitä hyötyä on kivoista sivuista, jos kukaan ei löydä sinne? Onneksi on sosiaalinen media, joka on vähän vahvemmin osaamisalueellani. Sitä kautta sivuillemme tulee liikennettä jonkin verran. 

Haluaisin tehdä paljon enemmän sisältömarkkinointia someen ja vaikka blogiin, mutta en ymmärrä miksi tuntuu aina, ettei kerkeä kunnolla. Olen lukenut sisältömarkkinoinnin työkalut kirjan ja muistan sieltä edelleen aika hyvin juttuja. Miten kannattaa luoda erilaisia sisältötyyppejä ja testailla niitä, kuvata paljon matskua kerralla ja hyödyntää vanhoja materiaaleja uudelleen. Jotenkin tuntuu, että on liikaa kaikkea samaan aikaan. Olen kuitenkin saanut hyvää palautetta somesisällöistä ja olen siihen itsekin pääosin tyytyväinen. Markkinointia ylipäätään hankaloittaa todella paljon se, että on kaksi tekijää ja ei mitään vakiintuneita kaavoja, vaan molemmat vähän imprpvisoi. Ja se, että toinen tekee sisältöjä niin paljon vähemmän kuin toinen… 

Tuntuu, että käytännössä tietäisin, miten digimarkkinointia kannattaisi tehdä ja mitkö jutut toimii. Sitten en kuitenkaan osaakaan toteuttaa sitä niin kuin haluaisin. Ei ole tarpeeksi resursseja, eikä kokemusta käytännöstä. Uskon omaavani hyvät eväät jatkoon, jos innostun vielä luomaan jonkin oman projektin, jota pitäisi markkinoida. Tuntuu, että minussa olisi jotain potentiaalia, ideoita ja energiaa, jota en nyt saa hyödynnettyä, kun on niin paljon muutakin samaan aikaan. Ehkä akatemian jälkeen saan synnytettyä jotain mielenkiintoista. 

You May Also Like…

Suojattu: Luova järkevyys

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti