100 Faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Ida Sopanen

5 joulukuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Viime koulutusohjelmassa puhuimme paljon myynnistä ja myynnin tärkeydestä tiimiakatemialla ja siksi valitsin tämän kirjan seuraavaksi lukuun. Kirjassa käytiin tarkkaan ottaen 108 eri faktaa myynnistä esimerkein ja konkretian avulla. En ahminut koko kirjaa kerralla vaan lähdin lukemaan itseäni eniten kiinnostavat faktat. Toista kirjan kirjoittajaa Andrei Koivumäkeä olen jo pitkään seurannut somen välityksellä ja eniten hänestä huokuu itsevarmuus ja selkeät päämäärät elämässä.

Henkilöbrändi

Faktat 32–37 käsittelivät henkilöbrändiä ja sen merkitystä myynnissä. Tänä päivänä tuntuu, että uusia sometähtiä syntyy kuin sieniä sateella ja osalla itsensä brändääminen onnistuu ja osalla ei. Nopeaahan se ei ole niin kun kirjassakin sanottiin vaan siinä voi mennä vuosia. Nopeimmin varmaan pääsee someen ponnistamaan jonkun tosi-tv ohjelman kautta, mutta moni niistäkin on vain pieniä tähdenlentoja. 

Henkilöbrändin maine on helpompi pilata, kuin esimerkiksi jonkin ison pörssiyhtiön maine. Henkilöbrändissä tärkeintä on luotettavuus ja samaistuttavuus. Mielestäni yksi suomalaisista ihailtavimmista henkilöbrändeistä on Ilona Siekkinen. Siekkinen on osannut rakentaa miljoonabisneksen oman harrastuksen ympärille, joka on mielestäni erittäin ihailtavaa. Sanoisin myös, että Tiimiakatemialla oman henkilöbrändin luonti on tärkeämpää kuin oman tiimin brändääminen. Se kantaisi jatkossa pitkälle tulevaisuuteen, hyvänä esimerkkinä Elias Mäkinen, joka luo uraa somen kautta ja asiakkaita on varmasti enemmänkin kuin riittävästi. Tällä hetkellä itselläni ei ole mielenkiintoa lähteä omaa henkilöbrändiäni luomaan ajatuksen kanssa, mutta en tiedä mikä on mieli esimerkiksi vuoden päästä.

48. Kerro asiakkaalle mikä ratkaisee hänen ongelmansa

Tammikuussa mulla startta oma myyntiprojekti. Saadaan luisteluseuran varainhankinta silloin kunnolla käyntiin ja tästä kirjasta sain myös paljon vinkkejä sitä varten. Syyskuussa käytiin Jessikan ja Lassin kanssa asiakastapaamisella Aslak De Silvan kanssa ja häneltä tuli tosi paljon vinkkiä myyntiin ja myynnillinen tavoitemörkö pieneni päässäni huomattavasti. Lähdimme hänen kanssaan pilkkomaan ”norsua” pienempiin palasiin ja tämä tapaaminen muistuikin mieleeni, kun kirjaa luin ja etenkin tätä faktaa. 

Seurojen varainhankinta on haastavaa ja etenkin naisurheilulle tuen saaminen tuntuu välillä mahdottomalta ja siksi myös meidän kuukausimaksumme, ovat jäätäviä. Lähdimme Aslakin kanssa miettimään, millaisia yrityksiä on syytä lähteä kontaktoimaan ja mitä heille lähtisi myymään. Kävimme yrityksiä läpi kattofirmoista Linkkiin ja yllätyinkin miten luisteluseura voisi vastata näihin ongelmiin. Yhtenä esimerkkinä mietimme Linkkiä ja sitä, kuinka lapset ja nuoret eivät osaa enää välttämättä kulkea bussilla koska tänä päivänä joka paikkaan mennään autolla. Tähän keksimmekin mielestäni oivan ratkaisun, jota varmasti lähden käyttämään kontaktoidessani Linkkiä tammikuussa.

Myynti Tiimiakatemialla

Myynnin tärkeys monesti unohdetaan akatemialla. Käydään paljon asiakaskäynneillä, mutta siellä monesti unohdetaan se kaiken olennaisin eli myynti. Tämä varmasti osittain johtuu siitä, että ei tiedetä mitä myydään. Tiimeillä ei ole selkeitä raameja siitä millaista osaamista tiimissä on ja miten sitä voisi parhaiten hyödyntää asiakkaissa. Olen tätä miettinyt paljon Arten osalta ja siksi olisikin tärkeää aloittaa vuosi 2023 luomalla meidän tiimillemme lisää myytäviä tuotteita synnytyksen lisäksi. Olen varma, että meiltä löytyy vielä paljon ns. piilokykyjä, jotka eivät ole tulleet vielä esille. 

Johtajuuden koulutusohjelmassa oli puhe akatemian tiimien johtoryhmistä. Esiin tuli yksi kysymys: miksi meillä ei johdeta myyntiä? Asiakkuuspäällikkö kyllä löytyy, mutta sen rooli tuntuu olevan monessa tiimissä vain asiakaskäynteihin rohkaisu, sekä niiden ”vahtiminen”. Sekin on tärkeä rooli, mutta saisiko tiimi vielä enemmän irti, jos hänen toimenkuvaansa lisäisi vielä myynnin johtamisen. Kaikissa suurissa yrityksissä myyntiä johdetaan järjestelmällisesti, joten miksi sitä ei tehdä myös meillä Tiimiakatemialla?

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti