Viha, rakkaus, Makia – Katumuodin messiaat

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

3 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Viha, rakkaus, Makia - Katumuodin messiaat

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jani Niipola

Teoriapisteet: 2

Makian tunnuslause on ”through the rough seas”. Jotta he ovat selvinneet läpi näiden myrskyisien merien on ollut elintärkeää, että Makialla on ollut heitä eteenpäin kantavat arvot. Sillä Makia on kasvanut ajassa, jossa ympäröivä maailma on muuttunut jatkuvasti. Kun maailma muuttuu hurjaa vauhtia ympärillä, korostuu yrityksen arvojen selkeys. Makialle arvot ovat aina olleet selkeitä, jolloin ne ovat muodostaneet yrityksen selkärangan. Sen varassa he ovat pystyneet reagoimaan nopeasti asioihin kuitenkaan menettämättä tekemisensä punaista lankaa. Tämä saa miettimään yleisesti yrityksien ja oman tiimin arvojen tärkeyttä ja sitä, kuinka arvot tiedostamalla hankalistakin paikoista selviäminen helpottuu. Sillä omien päätösten takana on huomattavan paljon helpompi seistä, kun ne tukevat omia arvoja. Elementian arvot ovat rohkeus, tavoitteellisuus ja tiimihenki. Alkuun selkeiden ja kaikille kuudelletoista osuuskunnanjäsenelle sopivien arvojen löytäminen oli haasteellista. Useaan otteeseen arvoista keskusteltaessa myös kyseenalaistettiin sitä, kuinka tärkeää meidän kaltaisellemme osuuskunnalle arvojen luominen edes on. Tämä siksi, että osuuskuntamme tulee olemaan toiminnassa niin vähän aikaa ja suurin osa opintojemme aikana tehdyistä projekteista tehdään todennäköisesti jollain muulla kokoonpanolla kuin koko Elementian voimin, jolloin jokaisella projektilla tulee olemaan omat arvonsa. Nämä ovat mielestäni hyviä pointteja. Pidän kuitenkin myös hyvänä sitä, että päädyimme tänä vuonna kuitenkin siihen, että ainakin selkeät sisäiset arvot osuuskunnallemme kannattaa luoda. Tämän päätöksen jälkeen arvojen sisäistäminen tai edes se, että kaikki muistaisivat ne ulkoa, on ollut työn takana. En väitä, että olisin itsekään muistanut arvoja heti sen jälkeen, kun ne päätettiin. Mutta kun arvot tulostettiin tiimipisteemme seinälle ja tämän vuoksi ne näkee lähes päivittäin, ovat ne alkaneet salakavalasti jäädä mieleen. En osaa sanoa näkyvätkö arvomme vielä jokapäiväisessä toiminnassamme, mutta uskon, että kaikki ainakin pyrkivät siihen, että niin olisi. Makian tarinan lisäksi monen muunkin menestyneen yrityksen tarinassa on korostettu sitä, että ne yritykset, joilla on selkeät ja sisäistetyt arvot menestyvät paljon todennäköisemmin kuin yritykset, joiden arvot on tehty vain siksi, että sellaiset on oltava, eikä niitä ole sisäistetty lainkaan.

Makian tarina oli rehellinen ja mielenkiintoinen. On lohduttavaa kuulla, että lopulta niinkin suureen suosioon kasvaneessa yrityksessä ei ole ollut alusta alkaen selvät sävelet ja etteivät hekään ole kaikkea tehneet heti alusta alkaen oikein. Oikeastaan he tekivät kaiken noin bisnesmielessä väärinpäin. He tuottivat kalliin malliston Suomessa ennekuin olivat myyneet mitään tai ylipäätään miettineet koko myyntiä. Tämä kuitenkin mielestäni kertoo ennen kaikkea siitä, että yritys on laitettu aluilleen intohimosta jotain asiaa kohtaan. Alussa Makian tuotteet valmistettiin Suomessa. Tuotantomäärien kasvaessa oli kuitenkin ymmärrettävä alan realiteetit ja todettava, että volyymibisnestä oleva katumuoti on saatava tuotettua kustannustehokkaammin. Tällöin todettiin, että Suomessa vaatteiden tuotannon pyörittäminen ei olisi taloudellisesti mahdollista ja tuotanto päätettiin siirtää Kiinaan. On mielenkiintoista mitä mielikuvia Made in China-lappu tuotteessa aiheuttaa. Itselleni esimerkiksi ensimmäiset mielikuvat ovat halpa ja turha muovikrääsä sekä vaatteiden kohdalla se, että tuote on huonolaatuinen, halpa ja sen tekijät joutuvat työskentelemään huonoissa olosuhteissa. Näin ei kuitenkaan automaattisesti ole, vaan Kiinasta löytyy myös tuotantolaitoksia, jossa työntekijöiden olot ovat reilut ja tuotteiden laatu on hyvä. Tästä esimerkkinä voisi mainita Meccon. Teimme Veeran ja Roosan kanssa yhteistyötä Meccon yrittäjän kanssa ja toimme Jyväskylään heidän pop-up myymälänsä. Tuolloin sain tietää, että kaikki heidän mekkonsa tehdään Kiinassa ja voin myöntää, että olin alkuun hiukan skeptinen mekkojen laadusta. Skeptisyyteni osoitettiin kuitenkin vääräksi sillä Meccolla on oma tehdas Kiinassa joten he pystyvät itse valvomaan, että työntekijöiden työskentelyolot ovat reilut ja tuotteiden laatu on hyvä ja tasainen. He tuovat tämän myös esille esimerkiksi omilla nettisivuillaan, joka lisää hyvin yrityksen läpinäkyvyyttä ja auttaa muuttamaan mielikuvia sellaisiksi, että Kiinassa tuotettu tuote voi olla myös laadukas. Sillä Meccon tuotteilla on hyvä laatuisten vanhojen tanssi ja iltapukujen maine ja sen huomaa myös heidän mekkojensa korkeasta jälleenmyyntiarvosta. Silti kerran, jos toisenkin pop-up myymälässä käyneiden asiakkaiden kysyessä mekkojen valmistusmaata ja heille kerrottaessa sen olevan Kiina, näki sen vaikuttavan ostopäätökseen negatiivisesti, vaikka samalla mainitsikin yrityksellä olevan siellä oman tehtaan. Mielikuvat kiinalaisesta tuotannosta ovat siis hyvinkin pinttyneinä varsinkin meissä suomalaisissa. 

Vaikkei Makian kirja mikään business vinkkejä pursuava opas ollutkaan, sain sieltä itse poimittua muutaman hyvän neuvon, joita voisi mahdollisesti käyttää tulevaisuudessa. Ensimmäisenä neuvona poimin sen, että kun on menossa neuvottelemaan sijoituksesta, niin mikäli haet sijoitusta tuotteelle kannattaa neuvotteluihin viedä mukanaan aina jotain konkreettista, jotta sijoittaja ymmärtää mihin on lähtemässä mukaan. Näin Makia esimerkiksi sai mukaansa heidän matkalleen merkittävän sijoittajan Sebastian Koreneffin. He ottivat neuvotteluihin mukaansa heidän kuuluisan raglan parka takkinsa, ja Koreneff onkin sanonut, että ilman tätä konkreettisesti mukana ollutta Makian työnnäytettä hän ei olisi lähtenyt heidän sijoittajakseen. Toisena vinkkinä rivien välistä poimin oman kilpailuedun löytämisen. Makian kilpailuetuina ovat toimineet toimitusvalmius ja täsmällisyys jo alkuaikoina, kun heidän vaatteitaan myytiin vain suomessa. Nämä kilpailuedut ovat korostuneet, kun Makia pääsi valloittamaan maailmaa, sillä ulkomailla toimitusvalmius ja täsmällisyys eivät ole kovinkaan yleisiä ominaisuuksia vaateteollisuudessa. Näillä kilpailueduilla Makia on myös saanut luotua itsestään luotettavan liikekumppanin kuvan. Makian alkutaipaleelta voi poimia myös sissimarkkinoinnin tärkeyden ja tehokkuuden. Alkuaikoinaan Makialaiset liimailivat Makian tarroja lumilautojen pohjiin ja saivat lumilautapiireissä vaikuttaneita henkilöitä pitämään heidän vaatteitaan ja jäivät näin ihmisten mieleen. Sissimarkkinoinnista mieleeni tuli vahingossa toteutettu sissimarkkinoinnin kaltainen toiminta, kun Roosa unohti Kävelykatukirppiksen logolla varustetun kangaskassi kahvilaan. Tästä heräsi ajatus olisiko se eräänlaista sissimarkkinointia jos ”vahingossa” unohtelisi Kävelykatukirppiksen kangaskasseja ympäri Jyväskylää. Ajatus taitaa jäädän vitsailun tasolle mutta sissimarkkinointi on aihe, johon haluaisin perehtyä vielä tarkemmin sillä sen avulla voi saada todella hyvin näkyvyyttä varsinkin alkuun kun yrityksellä tai projektilla ei ole varaa laittaa mahdottoman suuria summia markkinointiin. 

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Hinnoittelun voima

Yksi vaikeimmista asioista Tiimiakatemiaprojekteissa on ollut hinnoittelu. Etenkin luovan työn hinnoittelu on ollut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti