Vaikuttajamarkkinointi

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

25 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Vaikuttajamarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Misme, Halonen

Teoriapisteet: 2

Miten tehdä vaikuttajamarkkinointia ja ketä vaikuttajat ovat? Kirjan ja WOMMAn (Word of Mouth Marketing Association) määritelmän mukaan vaikuttaja on henkilö, jolla on keskimääräistä suurempi tavoittavuus tai vaikutus word of mouthin eli puskaradion tai vertaisviestinnän kautta. Vaikuttajille keskeistä on siis keskivertotallaajaa suurempi mahdollisuus vaikuttaa muiden ihmisten mielipiteisiin ja käytökseen. Erityisen merkityksellistä on vaikuttajan uskottavuus, sillä se määrittelee hänen arvonsa vaikuttajana.

Seuraan itsekin muutamia henkilöitä sosiaalisessa mediassa, jotka ainakin itse näiden määritelmien perusteella luokittelisin vaikuttajiksi. Kolme näistä, joiden sisältöä seuraan tällä hetkellä aktiivisimmin ovat Vesala, Miiajii sekä Elisa Aaltola. Kaikki hyvin erilaisia vaikuttajia ja eri kokoisten seuraajamäärien tavoittavia. Reflektion kirjoitus hetkellä Vesalalla seuraajia on 163 tuhatta, Miiajiillä 38,8 tuhatta ja Elisa Aaltolalla 8 887 tuhatta. Vesala on artisti ja saanut näkyvyytensä pääasiassa sen kautta, mutta kuten monet muutkin artistit myös hän tekee erinäisiä yhteistöitä, kuten viimeisimpänä Max Factorin kanssa ja valehtelisin, jos väittäisin etteikö suosikki artistini läsnäolo ole vaikuttanut mielipiteeseeni ja ostopäätöksiini Max Factorin tuotteiden kohdalla. Arvostan Vesalaa myös suuresti, koska hän käyttää julkisuuttaan ja vaikuttavuuttaan hyödyksi tuomalla esiin yhteiskunnan epäkohtia, joihin tulisi puuttua. Hän oli esimerkiksi korona-aikana suuresti äänessä puhumassa tapahtuma-alan työntekijöiden puolesta. Tämän lisäksi hän myös vastustaa paljon puhetta nostattanutta Hossan pienpetojen tappamisen SM-kilpailua. Miiajii eli Miia Johansson taas tuo sisällössään esiin kauneusvinkkejä ja vastuullista muotia. Näin ollen hänen sisältönsä koostuu pääasiassa luonnonkosmetiikan tuotteiden testailusta ja arvosteluista sekä ihonhoidon ja pukeutumisen vinkeistä. Hän onkin pääsyitä siihen, miksi olen itse päätynyt pikkuhiljaa vaihtamaan kosmetiikkatuotteitani luonnonkosmetiikkaan. Sekä siihen, että olen alkanut lukemaan kosmetiikkatuotteiden inci-listoja, eli alkanut kiinnittämään huomiota siihen mitä tuotteet oikeasti sisältävät ja saanut hänen sisällöstään apua niiden tulkintaan. Näin ollen hän vahvasti vaikuttaa siihen mitä kosmetiikkatuotteita ostan. Viimeisenä muttei lainkaan vähäisimpänä Elisa Aaltola. Hän on aivan uskomattoman rohkea eläintenpuolestapuhuja, jonka omistautumista eläinten aseman parantamiseksi ei voi kuin ihailla. En ole varma riittääkö hänen seuraajamääränsä siihen, että hänet voi luokitella vaikuttajaksi, sillä hänellä on seuraajia ”vain” alle 10 000. Mutta toisaalta hän täyttää vahvasti alussa mainitun kriteerin ”keskivertotallaajaa suurempi mahdollisuus vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja käytökseen” jonka vuoksi laskisin hänet vaikuttajaksi. Ainakin omaan käsitykseeni metsästyksestä hän on vaikuttanut merkittävästi. Elisa Aaltolan selkeänä tavoitteena on eläintenaseman parantaminen ja siten äänen antaminen heille, jotka eivät voi itse puhua. Hänen vaikuttavuuttaan lisää se, että hän on eläin- ja ympäristöasioihin erikoistunut filosofi ja kirjailija, jonka uskon vaikuttavan siihen, että moni, joka saattaa muuten pitää eläintenpuolestapuhujia vain viherpiipertäjinä tai hippeinä ottaa hänet ja hänen asiansa tosissaan. Hänellä on myös taito kertoa eläinten kaltoinkohtelusta ja paljon mielipiteitä herättävistä asioista, kuten metsästyksestä, asiat hyvin ja perusteellisesti perustellen.

Kirjan mukaan, sosiaalisessa mediassa toimivalle vaikuttajalle on olennaista kyky tuottaa, tulkita, suodattaa ja jakaa omaa yleisöään kiinnostavaa sisältöä. Allekirjoitan nämä ja nuo ovatkin äärimmäisen tärkeitä kykyjä sosiaalisessa mediassa toimivalle vaikuttajalle. Näin vaikuttajien sisältöä seuraavan näkökulmasta näen tärkeimpänä, että tunnistaa minkälainen sisältö omia seuraajia oikeasti kiinnostaa ja, että osaa tuottaa sisältöä riittävästi. Helpoiten nimittäin menettää seuraajansa, jos sisältö muuttuu seuraajien mielestä epäolennaiseksi tai, jos sisältöä tulee liian usein tai päinvastoin liian harvoin. Taas mainostajan näkökulmasta vaikuttajalle on olennaista kyky puhutella ja inspiroida tiettyä kohderyhmää ja vaikuttaa kyseisen kohderyhmän ostopäätöksiin. Tästä loistava esimerkki voisi olla neljäs seuraamani vaikuttaja boniasiivous. Hänen siivoamisvinkkejänsä pursuavan Instagram-tilin ansiosta on joillakin paikkakunnilla jopa loppunut väkiviinaetikka ja tietyt Sinin-siivoustuotteet kaupoista. Hän tekeekin kaupallista yhteistyötä Sini-siivoustuotteiden kanssa ja uskon, että tuotteiden menekki on kasvanut valtavasti heidän yhteistyönsä ansiosta. Kuluttajana koen tärkeäksi, että yhteistyötä mainostavasta vaikuttajasta huomaa sen, että hän ei valitse yhteistöitä pelkästään rahan takia vaan, koska itsekin pitää tuotteita oikeasti hyvinä. Mainostajan näkökulmasta onkin siis myös tärkeää miettiä, että vaikuttajan arvot sopivat yhteen mainostettavan brändin kanssa. Mainostettavan brändin ja vaikuttajan yhteensopivien arvojen lisäksi brändilleen sopivan vaikuttajan etsimiseen voi hyödyntää vaikuttavuuden kolmea peruspilaria. Nämä ovat: tavoittavuus eli kuinka suuren yleisön vaikuttaja tavoittaa kokonaisuudessaan kaikkien kanaviensa kautta, relevanssi eli vaikuttajan teeman tai viestin osuvuus ja merkityksellisyys vastaanottajalle sekä resonanssi eli vuorovaikutuksen aste; se miten vaikuttajan yleisö reagoi sisältöön. Optimaalisinta olisi, jos yritys löytäisi vaikuttajan, joka olisi paras yhdistelmä näitä kolmea peruspilaria.

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

0 kommenttia

Lähetä kommentti