This is marketing

Kirjoittaja: Joel Lumijärvi

11 toukokuun, 2023

Lähdeteos: This is marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Seth Godin

Teoriapisteet: 0

Luin Seth Godinin kirjan ”This is Marketing”, joka käsittelee markkinoinnin perusperiaatteita, ja tarjoaa käytännön vinkkejä siitä, miten markkinointia voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja asiakkaan tarpeiden tyydyttämisessä. Godin korostaa, että markkinoinnin tärkein tehtävä on luoda arvoa asiakkaalle, ja että menestyvä liiketoiminta perustuu aina tyytyväisiin asiakkaisiin. Tämä sai itseni miettimään meidän tiimimme markkinointia, ja sitä, kuinka voimme saada asiakkaistamme tyytyväisiä. Mielestäni markkinointimme täytyy vastata tekojamme. Kirjaa luettaessa tuli mieleen Jaanan pitämät bränditreenit, joissa hän mainitsi brändin olevan sitä, mitä olette itse. Meidän täytyy siis ensin ymmärtää itseämme, ja markkinoida itseämme sen mukaan. Jos markkinoimme itseämme eri tavalla kuin toimimme, asiakastyytyväisyys kärsii varmasti. 

Kirjan yksi keskeinen teema on asiakaslähtöinen ajattelu, joka tarkoittaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä ja niiden huomioimista kaikessa liiketoiminnan kehittämisessä. Markkinointi ei ole vain tuotteiden tai palveluiden myyntiä, vaan se on ennen kaikkea ihmisten välisen vuorovaikutuksen rakentamista. Tämä kohta sai ymmärtämään asiakastapaamisten tärkeyden. Aluksi ne tuntuivat vain pakollisilta akatemian opinnoilta, mutta hiljalleen on ymmärtänyt, kuinka suuri mahdollisuus asiakastapaamisissa on luoda juuri tätä vuorovaikutusta.  On tärkeää ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toiveet, jotta voi tarjota heille juuri oikeanlaisia ratkaisuja. Vaikka tällä hetkellä omat projektit ovat vielä toistaiseksi luomatta, on tämä hyvä muistutus projektien luonti hetkellä, miksi projektia ylipäätänsä alkaa viemään eteenpäin. Ihmisten takia tietenkin. Jos jätämme huomioimatta ihmisten mielipiteet ja kokemukset, emme varmasti ole luomassa kovin menestyksekästä projektia. 

Toinen tärkeä teema kirjassa on erottuvuus ja brändin rakentaminen. Godin korostaa, että menestyvä brändi perustuu ainutlaatuiseen tarinaan ja vahvaan visioon, joka resonoi asiakkaiden kanssa. Yritysten tulee olla rohkeita ja erottua massasta, jotta ne voivat houkutella asiakkaita ja luoda uskollisia seuraajia.  Brändin rakentaminen vaatii kuitenkin jatkuvaa työtä ja sitoutumista, sillä brändiä on vaalittava ja kehitettävä koko ajan. Mieleeni juolahti McDonald’s, joka välttämättä tee parhaimman makuisia hampurilaisia, mutta heidän valttikorttinsa on halpuus ja nopeus. Nykyaika on ääripäiden valtakuntaa, monessakin asiassa. Jos olet joka osa-alueella keskikastia, jäät harvemmin mieleen. Siksi haluan pyrkiä luomaan tiimissämme mahdollisimman avointa ilmapiiriä, jotta hulluimmatkin ideat pääsevät päivänvaloon. Tässä hullussa maailmassa hulluimmilla ideoilla päästään ihmisten huulille, varsinkin markkinoinnin saralla.  

Kirjan kolmas teema liittyy markkinointistrategian suunnitteluun ja toteutukseen. Kuten ensimmäisessä kappaleessa tähän hieman viittasin, markkinointistrategian tulee perustua yrityksen arvoihin ja visioon, ja sen tulee tukea liiketoiminnan tavoitteita. En ole varma kuka meille tästä mainitsi, todennäköisesti Jaana, että ennen logomme kehittämistä (joka myös on markkinointia) tärkeää olisi päättää, mitkä meidän arvomme ja visiomme ovat. Jos logostamme ja markkinoinnistamme saa kuvan, että olemme räiskyvä ja todella ulospäinsuuntautunut porukka, vaikka todellisuudessa olisimme hyvin hillitty ja rauhallinen osuuskunta, ei silloin markkinointistrategiamme ole perustunut arvoihimme ja visioihimme. Mieleeni jäi myös Godinin toteamus, että markkinointi ei ole vain yksittäisiä kampanjoita vaan kokonaisvaltainen lähestymistapa. Itse varsinkin unohdan välillä, että markkinointi on muutakin kuin mainoksia, joita näemme milloin missäkin. Markkinoinnissa saa ja täytyy käyttää luovuutta. 

Viimeisenä asiana kirjasta haluan nostaa hyvän pointin, että markkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehittämistä. Yritysten tulee olla valmiita kokeilemaan uusia asioita ja oppimaan virheistään, jotta ne voivat kehittää markkinointiaan ja liiketoimintaansa entistä paremmaksi. Odotan innolla, miltä markkinointimme näyttää kolmantena vuotenamme, jos vertaamme sitä ensimmäiseen vuoteemme. Tämä kehityksenkulku on erittäin mielenkiintoista nähdä, ja edellä mainittu oppi onkin tärkeä muistaa, jotta pääsemme näkemään tämän kehityksen.  

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti