Somevaikuttajaksi

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

1 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 2

Somevaikuttajaksi

Emmi Lehtomaa

Innostuin lukemaan Emmi Lehtomaan uudehkon kirjan Somevaikuttajaksi. Kuulin, että kirja sisältäisi paljon alan niin sanottua hiljaista tietoa, josta voisi olla itselleni hyötyä. Onhan ala kohtalaisen uusi vielä Suomessa. Vaikuttaa siltä, että moni somevaikuttaja oppii alan ammattilaiseksi onnistumisten ja virheiden kautta, ja vaikka kirjoitettua tietoa löytyy jo jonkin verran suomen kielellä, tulee silti suurin osa opittua vielä kantapään kautta. Siksi on mielestäni hyvä, että tämäkin kirja on olemassa, jotta somevaikuttamisen aloittaminen voisi olla helpompaa. Usein vaikuttaja hoitaa yksin jokaisen sisällöntuotannon osa-alueen, yhteistyösopimuksista kuvaamiseen ja julkaisemiseen, siksi kirjassa puhutaankin ”yhden henkilön mediatoimistosta”. Ei toki ole ennenkuulumatonta, että vaikuttajan takana on managereita ja mediatoimistoja, mutta silloin on usein kyse suuremman mittakaavan vaikuttajista. Vaikuttajat voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin seuraajamäärien ja ominaisuuksien mukaan:

Julkkisvaikuttaja/megavaikuttaja on henkilö, jonka seuraajamäärä on satoja tuhansia, ja jonka henkilöbrändi on vahva myös perinteisen median puolella. Yhä useammin huomaa somevaikuttajien osallistuvan tv-ohjelmiin, vaikkapa Farmiin. Vaikka en itse kyseisiä ohjelmia katso, uskon osallistumisen olevan fiksu veto, joka lisää vaikuttajan tunnettuutta Suomessa ja kasvattaa henkilöbrändiä somen ulkopuolella.

Makrovaikuttajan seuraajamäärä hipoo sataa tuhatta. Makrovaikuttaja voi käyttää vahvaa henkilöbrändiään hyväkseen luomalla itselleen uraa esimerkiksi kirjailijana, muusikkona tms.

Mikrovaikuttajan seuraajamäärä on usein kymmenissä tuhansissa seuraajissa. Heidän kohdeyleisönsä on usein tarkasti kohdennettu sekä erittäin sitoutunut. Sisältö saattaa noudattaa jotain tiettyä teemaa. Kyseessä voi olla vaikkapa joogaa harrastava mammabloggaaja, jonka sisältö keskittyy terveellisiin elämäntapoihin lapsiperheessä. Tarkasti kohdennettu sisältö luo toki sitoutuneen seuraajakunnan, mutta se voi myös olla esteenä tilin kasvamiselle.

Nanovaikuttajiksi lasketaan noin tuhannen seuraajan tilit. Nanovaikuttajien seuraajat ovat usein sitoutuneempia, kuin suurempien tilien seuraajat. Uskon että yritykset ovat vasta muutaman vuoden sisällä oppineet hyödyntämään nanovaikuttajia markkinoinnissaan. Joskus tulokset voivat olla jopa parempia kuin isompien tilien kanssa luodut yhteistyöt.

Täytyy muistaa, että edelliset kategoriat ovat Suomen mittakaavassa, joten esimerkiksi Suomessa megavaikuttajan seuraajamäärät ovat paljon pienempiä, kuin vaikkapa Yhdysvalloissa vastaavanlaisella vaikuttajalla.

Kuulun itse jonnekkin nano- ja mikrovaikuttajien kokoskaalan väliin. Sosiaalisen median tekeminen täysipäiväisesti on ollut jo pitkän aikaa yksi unelmistani. Alaan kuitenkin liittyy myös paljon ongelmakohtia, joita avaan pian enemmän. Olen tehnyt pienimuotoisesti yhteistöitä Instagram-sivullani kohta noin 3 vuoden ajan. Muistan kuinka innoissani olin saatuani ensimmäisen yhteistyöehdotuksen JD Sports Suomelta vuonna 2019, tuntui että tämä on se juttu mitä todella haluan tehdä! Olen näiden parin vuoden aikana oppinut paljon siitä, mitä somevaikuttajan työ todella on. Vaikka usein puhutaankin somevaikuttamisen olevan helppoa kuvien räpsimistä, on se kaikkea muuta kuin sitä. Epätasaiset työajat, stressi ja ulkonäköpaineet ovat vain muutamia ongelmakohtia kyseisellä alalla. Olen itse huomannut kärsiväni näistä jokaisesta ajoittain, ja olen kuitenkin keltanokka ammattilaisten rinnalla. Koen jatkuvaa tarvetta luoda uutta sisältöä, joskus voi jopa olla vaikeaa vain pysähtyä hetkeksi ja laskea puhelin alas. Välillä täytyy myös miettiä hetki, sopivatko omat arvoni yhteen yrityksen arvojen kanssa. Vaikuttajana työsi on juurikin sitä, seuraajiesi elämään ”vaikuttamista”. Koen että olemme jokainen vastuussa siitä, millaiseen käytökseen haluamme seuraajiamme kannustaa. Tämä on ehdottomasti kaksipiippuinen juttu, sillä olen itse ainakin kokenut että päästäkseni pitkälle, varsinkin aloittelevana vaikuttajana, on tartuttava yhteistyöehdotuksiin silloin kun niitä tarjotaan. Näinä hetkinä mietin, miten tämä postaukseni tulee vaikuttamaan vaikkapa seuraajieni ostokäyttäytymiseen. Onko minulla isokin rooli vaikkapa jo ennestään kestämättömän pikamuotituotannon kiihtymisessä. Koen siis välillä ristiriitaisiakin tunteita kyseisestä alasta. Minusta myös tuntuu siltä, että minulla, kuten muillakin vaikuttajilla on jonkinlainen sosiaalinen vastuu siitä, että markkinointi mitä teemme olisi mahdollisimman kestävää. En haluaisi kannustaa ihmisiä epäeettiseen kulutuskäyttäytymiseen ja turhiin heräteostoksiin, ja dilemmani onkin usein se, että nämä kyseiset ongelmat ovat hyvin selkeästi läsnä vaikuttajamarkkinoinnissa.

Kääntöpuolella somevaikuttamisessa on tietysti myös niitä hyviä puolia! Vaikuttajana työllistät itsesi ja sinulla on mahdollisuus saada paljon hyvää aikaiseksi ja vaikuttaa positiivisesti ihmisten valintoihin. Uskoisin että vaikkapa Kim Kardashianin kaltaisella julkisuudenhenkilöllä on enemmän vaikutusvaltaa ikäryhmäämme, kuin vaikkapa valtioiden päättäjillä. Kim onkin päättänyt luoda statuksellaan aikaan paljon hyvää, esimerkiksi tuoden valoa epäkohtiin Yhdysvaltojen oikeusjärjestelmästä sekä tukenut Black Lives Matter liikettä. Olemalla somevaikuttaja ei siis automaattisesti tarkoiteta sitä, ettetkö voisi luoda aikaan jotain hyvää. Voit brändätä itsesi juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Voit tuottaa seuraajillesi lisäarvoa tärkeillä asiantuntija sisällöillä. Vaikuttajan työ voi olla myös kaikkea muuta kuin pinnallista rahastusta, on vain mietittävä, mihin suuntaan aikoo omaa henkilöbrändiään viedä.

En loppujen lopuksi oppinut paljoa uutta tietoa kirjasta, sillä tiesin nämä jo entuudestaan. Kirja sisälsi kuitenkin paljon hyvää perustietoa somevaikuttamisesta heille, jotka eivät aiheesta vielä paljoa tiedä. Kirjan vinkeillä pääsee varmasti jo pitkälle, mikäli haluaa somevaikuttamisen aloittaa!

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti