Sisältömarkkinoinnin työkalut- Mikko Rummukainen, Ida Hakola, Ilona Hiila

Kirjoittaja: Linnea Kuhmonen

28 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ida Hakola, Ilona Hiila

Teoriapisteet: 3

Tartuin kirjaan suosituksesta markkinoinnin koulutusohjelmassa ja hyvä niin, sillä käteeni oli tullut juuri yksi parhaista kirjoista, joita olen vielä tähän mennessä lukenut. Paljon konkretiaa, selkeitä esimerkkejä ja tietoa. Juuri sellaisena kirjoitettu, kuin ne on helppo ymmärtää. Tällaisia kirjoja tarvitaan enemmän. Olisi tehnyt mieli kahmia kirjan jokaiselta sivulta jotain printattavaksi, niin paljon selkeitä tiedon jyviä se ammensi. Tässä onkin melkoinen haaste pukea kirjan sisältö reflektion muotoon. Kirjasta nimittäin löytyi sisältömarkkinoinnin koko prosessi avattuna strategiasta ideointiin, toteutukseen, jakeluun ja mittaamiseen. Sen lisäksi löytyi muutama mielenkiintoinen tosi elämän esimerkki onnistuneesta sisältömarkkinoinnista. Sekä paljon konkreettisia työkaluja käytännön tueksi. Mistä lähtisin kaikkia ajatuksia purkamaan? 

Sisältömarkkinoinnin ero normaaliin markkinointiin oli itselleni hieman epäselvä ennen kirjan lukua. Tiivistettynä se kuitenkin on lisäarvon tuottoa asiakkaalle, ennen ostopäätöstä. Sisältömarkkinoinnin tehtävänä on myös tukea yritystä liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisessa. Sisältömarkkinointi on viestintää, jossa viestit suunnitellaan asiakkaan tarpeista lähtöisin. Luodaan markkinointia, joka perustuu asiakkaan valintaan tai mielenkiinnon kohteisiin. Sisältömarkkinointi ei siis ole suoraa tuotteen myyntiä tai mainontaa. Hyvä sisältömarkkinointi luo arvoa tuottavaa sisältöä esimerkiksi viihdyttämistä, neuvoja sekä opastuksia.

Sisältömarkkinointi yrityksen näkökulmasta on myös tehokasta, sillä yrityksen tulee luoda sisältöä jatkuvasti, mielenkiintoisella tavalla. Ei siis riitä, että yritys pystyttää muutaman kerran vuodessa suuremman markkinointikampanjan. Tämä edesauttaa myös siinä, että asiakkaat löytävät palveluiden ääreen helpommin jatkuvan sisällön ansiosta. Brändin tulee siis olla läsnä, ohjaamassa asiakkaita ostopolulla eteenpäin. 

Miten tälläistä sisältöä voi sitten asiakkaille luoda? Mielestäni hyvä vinkki kirjassa oli se, että kysyttäessä aina itseltä markkinointia tehdessä ”Miksi asiakas haluaisi käyttää aikaa sisällön parissa?” pääsee lähelle sisältömarkkinoinnin ydintä. 

Kirjassa painotettiin, että sisältömarkkinointi on toden teolla pitkäjänteistä työtä. Se ei tule hetkessä, vaan vaatii aikaa. Jos yritys lähtee nollasta, on aloitettava strategiasta. Mutta toisaalta myös pitkäjänteisyydessä on omat hyvät puolensa. Tuotantokonetta ei tarvitse aina käynnistää uudelleen ja reagointi maailman menoihin on nopeampaa. Tämä nähtiin esimerkiksi koronan tultaessa, yritykset kenellä sisältömarkkinointi oli kunnossa, olivat valmiita reagoimaan nopealla varoitusajalla. 

Pikaisella ajatuksella sisältömarkkinointi saattaa kuulostaa työläältä, näin ajattelin myös itse. Usein yrityksillä onkin se huoli, että kuinka mittavia määriä erilaista sisältöä tulisi jatkuvasti olla luomassa. Sisältömarkkinointi on sen vuoksi hyvä, että esimerkiksi vuoden takaisia ajankohtaisia postauksia voi uudelleen jalostaa ajankohdan tultaessa. Vain pieni muutos ja päivitys voi olla tarpeen, mutta muutoin postauksen voi uusiokäyttää.  Asiakkaita täytyy pystyä innostamaan, opettamaan ja erityisesti sitouttamaan jo hyvissä ajoin ennen kuin ostopäätös on tehty. Tähän tarpeeseen suurinta osaa sisällöistä siis tehdään. 

Kirjassa mainittiin, että hyvän sisältömarkkinoinnin selkeissä tuloksissa voi mennä jopa kaksi vuotta. Tätä pohdin tiimimme näkökulmasta, että onko tällaiseen projektiin järkevää käyttää aikaamme. Sen sijaan haluaisin ottaa ulkopuolisen projektin, jolle voisin luoda sisältömarkkinoinnin strategian. Kirjan oppeja pystyn myös hyödyntämään mielettömän hyvin omassa yritystoiminnassani. Lisäarvoa on erittäin tärkeä luoda ennen ostopäätöstä, etenkin kun palvelu liittyy muistoihin ja tunteisiin. Yrityksen osaamisesta, ajattelutavoista, arvoista ja asiakkaiden auttamisesta sisältöjen avulla on tärkeää. Se lisää luottamusta asiakkaan välille sekä vahvistaa asiakasymmärrystä läpi prosessin.

Sisältömarkkinointia tehdessä on myös erittäin tärkeä asettaa toiminnalle tavoitteet. Millaista brändi mielikuvaa haluamme välittää, myyntiin liittyvät tavoitteet, asiakaskokemukseen ja kehitykseen liittyvät tavoitteet. Seuraavan kerran sisältöä luodessani kysyn tuon aikaisemman mainitun kysymyksen ”Miksi asiakas viettäisi aikaa sisällön parissa?”, sekä avaan muistiinpanoni kirjan konkreettisista vinkeistä, sillä niitä riittää. 

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti