Sata faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

8 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Vihdoinkin! Kirja, joka sisältää kovaa faktaa myynnistä, josta voi helposti ottaa koppia omassa elämässä. Tästä kirjasta sai paljon irti ja se avarsi paljon ajatusmaailmaani myynnistä.

 

Tässä kohtia, jotka muuttivat käsitystäni myynnistä, ja joita tulen todellakin hyödyntämään tulevaisuudessa.

 

Tutustu asiakkaaseen ja luo luottamus

Kun asiakas kokee luottavansa myyjään, asiakassuhteesta voi kehittyä jopa monien vuosien pituinen. Tavoitteenamme tiiminä on luoda pitkiä asiakassuhteita. Huipputilanne olisi se, kun tekisimme jatkuvaa yhteistyötä noin kolmen asiakkaan kanssa. Tällöin jatkuva projektien tekeminen ja rahantulo pysyisi tasaisena. Hyvät suhteet asiakkaisiin loisivat myös verkoston, jossa asiakas ottaisi yhteyttä meihin, emmekä me tiiminä asiakkaaseen.

Nämäkin ihannetilanteet vaativat pohjimmillaan hyvää asiakassuhdetta ja luottamusta.

 

Perimmäiseksi menestymisesi ei ole kiinni taloudellisesta asemastasi tai kontakteistasi, vaan sisäisestä motivaatiostasi

Menestyminen on varmasti helpompaa, jos omaa kattavan verkoston sekä pääomaa entuudestaan, mutta se ei kuitenkaan ole aina edellytys menestymiselle. Muutin Jyväskylään viime elokuussa, joten aloittaessani Tiimiakatemialla minulla ei ollut verkostoa lainkaan, se täytyi luoda. Tietenkään verkoston luominen ei tapahdu hetkessä ja se on prosessi, joka luultavasti tulee kestämään minulla koko Tiimiakatemian ajan. On kuitenkin helpottavaa tietää, että tavoitteiden saavuttaminen on täysin itsestä, sekä omasta motivaatiosta kiinni.

 

Ajankäyttö ja fokus

 

Täytyy myöntää, että ajankäyttö ja asioiden priorisointi ovat aina olleet minulle se suurin este tehokkaaseen tekemiseen. Jokaisen päivä koostuu 24 tunnista, joten loppujen lopuksi tehokkuutesi riippuu siitä, miten ja mihin käytät aikasi. Andrei Koivumäki kertoo kirjassa ulkoistavansa täysin uusien kohteiden valokuvaamisen ja julkaisemisen. Näin hän voi käyttää kaiken aikansa myymiseen, josta hänen tulonsa pääosin koostuvatkin. Itse valokuvaaminen ei tuota hänelle mitään, joten ostamalla valokuvaajan aikaa hän priorisoi oman aikansa myymiseen. On siis hyvä tietää mitkä ovat asiat kuluttavat aikaasi turhaan, voidaksesi karsia niitä pois tai ulkoistaaksesi ne jonkun muun tehtäväksi. Vasta silloin kun fokuksesi kohdistuu sinua eniten hyödyttävään ja kehittävään asiaan, pystyt maksimoimaan ajankäyttösi. Tämän kohdan saattelemana lähdenkin siis selaamaan kalenteriani ja priorisoimaan tärkeimmät, kehittävimmät asiat.

 

Tunnista ja rajaa oma asiakaskuntasi

On tärkeää tietää mitkä ikäryhmät kuuluvat asiakaskuntaasi. Olen itse aloittamassa projektia, joka perustuu vintage ja second hand -vaatteiden myymiseen verkkokaupassa. Asiakaskuntaani tulee siis todennäköisesti kuulumaan ilmastotietoiset teinit sekä nuoret aikuiset, jotka pitävät tietynlaisesta pukeutumistyylistä. Kun olen rajannut asiakaskuntani, on helpompi lähteä markkinoimaan verkkokauppaani oikealle yleisölle. Aloitan esimerkiksi Instagram markkinoinnilla, sillä se on nuorempien ikäluokkien suosiossa. Maksetulla markkinoinnilla mainokseni saavuttavat nopeasti ja helposti oikeanlaista kuluttajaa. Jos en tunnistaisi ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitani, olisi paljon vaikeampaa markkinoida palveluani oikein. Kun asiakaskunta on rajattu, markkinointi on tehokkaampaa ja säästät samalla rahaa ja energiaasi.

 

Olemalla paras sinun tarvitsee olla vain 1% parempi kuin kilpailijasi

Tämä kohta herätti paljonkin ajatuksia. En ole koskaan ajatellut asiaa näin, mutta tottahan se on. Menestymisesi perustuu siihen, että teet työsi vain pikkaisen paremmin kuin kilpailijasi. Sinun ei siis tarvitse paiskia töitä kellon ympäri. Ollaksesi paras sinun täytyy vain panostaa vähän enemmän vaikkapa asiakaspalveluun, toimitukseen tai tuotteesi/palvelusi laatuun.

You May Also Like…

Hubspotin implementointi

Uusien tapojen juurruttaminen tuppaa olemaan haastavaa meille ihmisille. Jokainen on varmasti tehnyt uutena vuotena...

Brändikäsikirja

Luin Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan. Valitsin kirjan siksi koska en ollut ennen tiimiakatemiaa edes kuullut sanaa...

Heigan asiakkuudenhoitosuunnitelma

Heigalle on tehty vihdoin asiakkuudenhoitosuunnitelma (AHS). Vaikka asiakkuuksia ei vielä kauheasti ole, niin tämä on...

0 kommenttia

Lähetä kommentti