Sanojen supervoima

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

17 toukokuun, 2021

Lähdeteos: Sanojen supervoima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Martti Vaalahti

Teoriapisteet: 2

Martti Vaalahti

Luin Martti Vaalahden kirjan Sanojen supervoima. Hän kertoo kirjassaan siitä, kuinka suuri rooli sanoilla on jokapäiväisessä elämässämme. Sanoilla on vaikutus kaikkeen. Ihmiset usein muistavat helpommin ne negatiiviset, kuin positiiviset sanat. Luomme vaikutusvaltaamme toisiin ihmisiin sanoilla. Voimme vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen sanoilla. Voimme piristää ystävämme päivää sanomalla ne oikeat sanat. Mitä paremmin osaat ilmaista itseäsi, sitä paremmin hallitset sanojesi supervoiman.

Täytyy myöntää, etten ole paras sanojen kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka tietäisin täysin mitä mieltä olen, en esimerkiksi tiimitoiminnassamme osaa artikuloida tarpeeksi taitavasti tuodakseni sitä esiin juuri niin kuin tarkoitan. Olen kuitenkin huomannut, että vapaa-ajallani eli koulun ulkopuolella se on helpompaa. En tiedä aiheuttaako tiimin dialogiasetelma (tai muu, esim. ilmapiiri) jännitystä, joka vaikeuttaa puheenvuoron pitämistä vieläkin. Olen kuitenkin kehittynyt siinä varsinkin tämän vuoden aikana! Sanojen supervoimalla voisi luulla tarkoittavan pelkkää ulostuontia, vaikka myös sisäinen vuoropuhelu on tärkeää, eli se miten puhut itsellesi. Olen helposti itseäni kohtaan liian itsekriittinen ja ankara. Myös itseni vähättely muille ihmisille on tuttua puuhaa, mutta josta koitan päästää irti. Tämä on pahinta itsesabotaasia mitä ihminen voi itselleen tehdä! Nimittäin, jos en usko itseeni, niin kuka sitten uskoo? Positiivisilla sanoilla on suuri vaikutus siihen, miten suhtaudut asioihin. Kirjan mukaan

 ”sisäinen vuoropuhelusi vaikuttaa tapahtumien kulkuun suorastaan pelottavan voimakkaasti. Sanat ovat neurobiologisella tasolla kuin itsensä toteuttava ennustus”.

Samaan ideologiaan perustuu esimerkiksi manifestointi eli tietoinen todellisuuden luonti, mutta se on niin laaja konsepti, etten mene siihen nyt.

Tilannetaju ja tunneherkkyys ovat iso vahvuuteni ja koen ymmärtäväni muiden ihmisten tunteita helposti. Huomaan heti, jos jokin on vialla ja koitan parhaani mukaan välttää konflikteja. Haluan että toinen saa minusta sellaisen kuvan, että ymmärrän heitä hyvin. Voisin sanoa olevani helposti mukautuvainen toisen ihmisen tunteisiin ja luonteeseen. Alan esimerkiksi herkästi käyttämään toisen ihmisen sanontoja, jonka kanssa olen viettänyt paljon aikaa. Riitatilanteissa olen taka-alalla tai sovittelijan roolissa ja yritän löytää kultaisen keskitien. Näistä luonteenpiirteistä on ollut paljon apua asiakaspalvelutyössä. Monesti näkee niitäkin työntekijöitä, jotka töksäyttävät kärkkäitä kommentteja asiakkaalle ja joilta puuttuu täysin tilannetaju (:D). Voisi kuvitella, että ne kärkkäimmät ja äänekkäimmät ihmiset voittavat aina päätöksenteko tilanteessa. Harvoin se kuitenkaan on niin. Olen huomannut, että usein riitatilanteissa ne hillityt, tyynet ja asiansa perustellen ilmaisevat ihmiset vaikuttavat itsevarmimmilta. Heistä myös huokuu usein tietynlaista arvokkuutta ja voi odottaa, että heidän puheenvuoronsa ovat vaikuttavia. Harkitut puheenvuorot mahdollistavat myös sen, että sanavalintasi ovat tarkkaan mietittyjä. Epävarmuutta ruokkivia, sekä negatiivisia sanoja pitäisi välttää. Näitä ovat mm. ”ehkä”, ”saa nähdä”, ”en osaa”. Jos puhut itsevarmalla sävyllä, se luo luotettavuutta myös kuuntelijassa. Välillä on myös parempi olla hiljaa, kuin valita väärät sanat.

You May Also Like…

Älykäs intuitio

Mikä on se mystinen työkalu, jota Oprah, Einstein, Elon Musk, Steve Jobs, Nikola Tesla ja lukuisat muut aikamme nerot...

Digiyrittäjän käsikirja

Digiyrittäjän käsikirja kertoo, kuinka kannattava konsulttiyritys perustetaan ja kasvatetaan. Digikonsultti voi tehdä...

Suojattu: Lisää liksaa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti