Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

2 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

 

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Dale Carnegie

 

Pidimme tiimimme kesken tästä, sekä parista muusta kirjasta yhdistetyt kirjatreenit. ”Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa” on julkaistu vuonna 1937, mutta kirjan oivallukset pätevät täysin myös nykypäivään. Kun luin kirjan takakannen, en oikein tiennyt mitä odottaa sillä sen periaatteet ihmisten mielipiteiden ja toiminnan muuttamisesta kuulostivat korvaani lievältä manipulaatiolta. Mutta kun luin kirjaa pidemmälle ymmärsin, että kirjan toimintatavat perustuvat täysin jokapäiväiseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa, ja esimerkiksi jonkun asian tekemiseen tai sanomiseen hieman toisella tavalla.

 

Kirjan teoria on jaettu näihin osiin;

  1. Ihmisten käsittelyn perusmenetelmät
  2. Kuusi tapaa, joilla saat ihmiset pitämään itsestäsi
  3. Kuinka saat toiset omalle kannallesi
  4. Kuinka muuttaa ihmisiä loukkaamatta tai herättämättä kaunaa

 

Tämä seuraava tarina jäi kirjasta vahvimmin mieleeni ja syystäkin, sillä usein vahingon sattuessa on helppo ajattelemattaan syyttää muita. Toisin teki kuitenkin Bob Hoover, taitolentäjä, joka joutui tekemään pakkolaskun moottoreiden sammuessa. Kukaan matkustajista ei onneksi loukkaantunut, mutta pakkolaskun syynä oli väärä polttoaine. Kun Hoover lähestyi lentokoneensa tankannutta nuorta mekaanikkoa, oli hän jo täysin masentunut ja itkuinen tekemästään virheestä. Sen sijaan, että Bob olisi haukkunut mekaanikkoa, hän pyysi mekaanikkoa todistamaan kykynsä ja huoltamaan hänen koneensa seuraavana päivänä. ”Kuka hölmö hyvänsä pystyy arvostelemaan, tuomitsemaan ja valittamaan – ja useimmat hölmöt niin tekevätkin. Mutta ymmärtämys ja anteeksiantamisen taito vaativat luonteenlujuutta ja itsehillintää.” Bob Hoover ymmärsi, ettemme moittimalla saa aikaan pysyviä muutoksia, taikka korjaa tilannetta, joka moitteet on aiheuttanut. Aiheutamme usein vain mielipahaa, joka voi viedä kenen tahansa itseluottamuksen.

Allekirjoitan tämän täysin. Muistan vieläkin asioita nuoruudestani, jolloin olen saanut moitteet rakentavan kritiikin sijasta. Siksi pidän ymmärtämisen taitoa todella tärkeänä, varsinkin Tiimiakatemian kaltaisessa yhteisössä ja tiimissäni. Vain kannustamalla ja antamalla rakentavaa kritiikkiä pystymme kehittymään ja luomaan luotettavan ilmapiirin. Uskon että tälläkin on iso vaikutus tiimimme kehitykseen kohti huipputiimiä. Haukkuminen sekä muu kritiikki aiheuttaa vain mielipahaa sekä luottamusongelmia, ja niistä on vaikea päästä eroon, jos vahinko on jo tapahtunut.

Hyvän ilmapiirin lisäksi tehokkuus on tärkeää tiimityöskentelyssä. Mutta miten saamme tiimimme ihmiset tekemään tehokkaasti töitä? Aloitetaan siitä, ettei ketään saa motivoitumaan puhumalla siitä mitä SINÄ haluat. Kirjan mukaan jokainen loppujen lopuksi välittää vain omista haluistaan. Tärkeää on saada ihmiset tekemään asioita, koska he haluavat sitä. ”Siispä ainoa keino maan päällä vaikuttaa toisiin ihmisiin on puhua siitä mitä he haluavat ja osoittaa heille, kuinka he sen voivat saavuttaa”. Esimerkiksi kirjojen lukeminen sen takia, että opit uutta tietoa, jota voit käyttää hyväksi omissa projekteissasi tuntuu paljon mielekkäämmältä kuin se, että luet koska valmentajat ovat asettaneet kirjapisteiden minimitavoitteen. Jokaisen meistä pitää löytää oma kannustin tekemiseen oli se sitten rahaa, tietoa, verkostoja…

Yhdistin koko kirjan lukujen sisältämät periaatteet yhteen listaan ilman sen suurempaa erittelyä. Koin, että kirjan ydinsanoma on helpompi ymmärtää näin:

  1. Älä arvostele, tuomitse tai valita
  2. Anna rehellistä ja vilpitöntä kannustusta
  3. Herätä toisessa innokas halu
  4. Ole aidosti kiinnostunut muista
  5. Hymyile
  6. Muista, että oma nimi on ihmisille tärkein kaikilla kielillä
  7. Ole hyvä kuuntelija. Rohkaise muita puhumaan itsestään
  8. Puhu siitä mikä kiinnostaa toista.
  9. Saa toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi ja tee se vilpittömästi
  10. Ainoa keino väittelyn voittamiseksi on välttää sitä
  11. Kunnioita toisten mielipiteitä. Älä sano ”olet väärässä”.
  12. Jos olet väärässä. Myönnä se heti ja painokkaasti
  13. Aloita ystävällisesti
  14. Saa toinen sanomaan ”kyllä, kyllä” heti alkuun
  15. Anna toisen pitää puoli puhumisesta
  16. Anna toisen tuntea, että idea oli hänen
  17. Yritä vilpittömästi katsoa asioita toisen kannalta
  18. Suhtaudu myötätuntoisesti toisen ajatuksiin/toivomuksiin
  19. Vetoa jalompiin vaikuttimiin
  20. Dramatisoi ideoitasi
  21. Esitä haaste
  22. Aloita kiitoksella ja vilpittömällä arvonannolla
  23. Kiinnitä huomio virheisiin epäsuorasti
  24. Puhu omista virheistä ennen kuin puhut toisten
  25. Esitä kysymyksiä käskyjen sijaan
  26. Anna toisen säilyttää kasvonsa
  27. Jaa kiitosta runsaasti
  28. Anna toiselle hyvä maine
  29. Saa virheen korjaaminen näyttämään helpolta
  30. Saa toinen mieluusti tekemään se mitä haluat hänen tekevän

 

Uskon että kirjan vinkit ovat hyviä varsinkin asiakkaiden kanssa, joita voi noudattaa esimerkiksi asiakaskäynneillä! Kävimme kirjatreeneissämme läpi kuvitteellisia tilanteita, joissa piti käyttää hyväkseen yllä mainittuja periaatteita. Kirjan luettuani olen aktiivisesti pistänyt testiin sen periaatteita, kuten hymyilyä tervehtiessä, katsekontaktia, kiitoksen antamista ja kiinnostuksen osoittamista muihin ja heidän tekemisiinsä. Yleisesti kirja osoittaa kuinka tärkeää tilannetaju on, sillä on olennaista ymmärtää miten eri ihmiset reagoivat eri asioihin.

Dale Carnegie itse uskoo, että kirja kannattaa ensin selata läpi selaillen ja vasta sen jälkeen lukea ajatuksella ottaen tärkeimmät kohdat muistiin. Hän myös suosittelee että, kirjan pariin kannattaa palata aina uudelleen.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti