Markkinoinnin uudet 4P

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

5 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 3

Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Eka Ruola

Olen lukenut Tiimiakatemian opintojeni aikana lukuisia markkinoinnin kirjoja, ja tällä kertaa päätin lukea Eka Ruolan kirjan Markkinoinnin uudet 4 P:tä osana markkinoinnin koulutusohjelmaa. McCarthyn ja Kotlerin vanhat 4 P:tä on tullut käytyä aikoinaan läpi, mutta päätin kerrata ne vielä uudelleen.

Alkuperäiset 4 P:tä menevät näin:

Product – Tuote

Price – Hinta

Place – Jakelu

Promotion – Mainonta

Tätä alkuperäistä 4P-mallia on käytetty 1960-luvulta asti maailmanlaajuisesti, ja se mielletäänkin yhtenä markkinointistrategioiden kulmakivenä. Tämä vanha 4P:n malli kuitenkin sivuuttaa täysin ihmisten roolin markkinoinnissa, joten Ruola kehitti sen rinnalle uudet ja tunnepohjaiset 4P:tä.

Markkinoinnin uudet neljä P:tä ovat:

People – Ihminen

Ihminen tulee ensin. Palveluasi tai tuotettasi tulee loppujen lopuksi käyttämään itse asiakas, on siis tärkeää, että heidät pidetään mielessä koko prosessin ajan. Valmista tuotettakin pystyy vielä muokkaamaan asiakaskokemusten ja palautteiden myötä.

Purpose – Merkitys

Mikä on yrityksen tarkoitus? Miksi se on olemassa, mikä on sen missio, visio, arvolupaus ja tarina? Yksinkertaisesti: ihmiset rakastavat tarinoita ja usein ostopäätökset perustuvat tunnekokemuksiin. Kävimmekin ensimmäisellä markkinoinnin koulutusohjelman kerralla läpi tarinallistamisen tärkeyttä. Opin että asiakkaat valitsevat kahdesta samanlaisesta tuotteesta mieluummin sen, jolla on jonkinlainen tarina. Asiakas voi tarinoiden kautta samaistua brändiin, ja haluaakin usein jäädä seuraamaan brändin kehitystä. Tarinallistaminen on tärkeä elementti, joka tulee muistaa silloin kun halutaan luoda brändiuskollista asiakaskuntaa.

Passion – Intohimo

Yrityksen intohimon täytyy kummuta aivan yrityksen ytimestä. Asiakas kyllä huomaa, että brändin intohimo on jälkikäteen keksittyä soopaa, mikäli yrityksen toiminta ei perustu siihen. Me Vanilla Vintagella halusimme muuttaa käsitystä käytetyistä vaatteista yhdistämällä laadukkaat secondhand vaatteet, sekä katumuodin samaan paikkaan. Kummatkin osa-alueet ovat meille todella tärkeitä ja haluamme olla mukana muuttamassa kulutuskulttuuria. Toivoisin että tämä myös näkyy ulospäin asiakkaillemme, mutta ehdottomasti töitä intohimomme viestimisen eteen on tehtävä.

Platform – Alusta

Millä alustalla tavoitat asiakkaasi parhaiten? Vanilla Vintagen markkinointialustojen suurin yleisö löytyy Instagramista ja Tiktokista. Olemme kasvattaneet (vielä vähäistä) seuraajamääräämme erilaisten arvontojen ja yhteistöiden avulla. Tavoitamme vanhoja, sekä uusia asiakkaitamme lisäksi Shopify Email sovelluksen uutiskirjeiden avulla. Asiakaskuntamme on suurimmaksi osin keskittynyt pääkaupunkiseudulle, joten kiitän luojaa joka päivä, että tulikin perustettua verkkokauppa kivijalan sijasta :D. Verkkokauppojen merkitys on kasvanut koronapandemian alkamisen jälkeen hurjasti, kun taas kivijalkakaupat ovat jääneet helpommin tappiolle.

Kirjassa oli mielenkiintoinen esimerkki alustamarkkinoinnista liittyen Tuntematon sotilas -elokuvaan. Muun muassa Veikkauksen asiakkailla oli mahdollisuus päästä elokuvaan mukaan, joka aiheutti yleistä innostusta Veikkausta kohtaan. Tämä sai aikaiseksi sen, että Veikkauksen ei-asiakkaat saattoivatkin ruveta asiakkaiksi ihan vain tämän kyseisen mahdollisuuden takia.

Tapa, jolla markkinointia on tehty 1900-luvulla, on muuttunut miltei täysin nykypäivänä. Tarjonta oli paljon suppeampaa, joten omalla brändillä oli helpompaa erottua hyödyntämällä esimerkiksi näitä alkuperäistä 4P:tä. Asiat ovat kuitenkin nykyään toisin. Tarjontaa on niin paljon, että brändien täytyy erottua asiakaskokemuksella. Markkinoinnin täytyy olla ihmislähtöistä ja asiakasymmärrys on välttämätöntä. Kirjassa käytettiin esimerkkinä Niken markkinointikampanjaa, jonka seurauksena jotkut asiakkaat jopa polttivat lenkkareitaan, kun taas uskollisimmat asiakkaat käyttivät enemmän rahaansa Niken tuotteisiin. Vaikka tempaus herätti kritiikkiä, luotti Nike kuitenkin siihen, että se tavoittaisi heidän ydinasiakaskuntansa. On todella tärkeää, että olet kerännyt tarpeeksi asiakasdataa, jotta tunnet asiakkaasi, tietääksesi minkälaiset markkinoinnin keinot tepsivät heihin parhaiten. Ihannetilannehan olisi se, että asiakas olisi brändiuskollinen ja kokisi aidosti olevansa osa brändin luomaa kulttuuria, ja mukana sen kehityksessä.

Kirja muistutti taas erilaisten esimerkkien kautta tarinallistamisen merkityksestä ja asiakaslähtöisyyden tärkeydestä. Me olemme Vanilla Vintagessa pyrkineet avaamaan hieman yrityksen ja tuotteidemme taustaa, ketä me olemme, mistä tarpeesta idea tuotteisiimme on syntynyt, miten ja missä tuotteemme on valmistettu. En kuitenkaan koe, että teemme tätä tarpeeksi, joten pyrin tarinallistamaan brändiä jatkossa vielä enemmän. Olemme kuitenkin luoneet jo pienen, mutta lojaalin asiakaskunnan, josta olen todella iloinen! On aina kannustavaa nähdä, kun palaava asiakas ostaa vaikkapa kangaskassimme useassa värissä.

Ruola kuitenkin muistutti kirjassa, kuinka tärkeää on, ettet vain väitä yrityksesi olevan tiettyjä asioita. Jos vaikkapa haluat, että asiakkaallesi syntyy luotettava mielikuva yrityksestäsi, sinun täytyy luoda se osoittamalla olevasi luotettava. Luo luotettavuuden tunnetta vaikkapa julkaisemalla kuvasi, nimesi ja puhelinnumerosi verkkosivullesi, vastaamalla asiakkaiden kysymyksiin muutaman tunnin vasteajalla, ja kertomalla yrityksesi ja tuotteidesi taustoista avoimesti. Kirjan esimerkki liittyi siihen, kuinka erilaisen mielikuvan saat luotua ihmisille kertomalla olevasi hauska, vs. kertomalla heille vitsin. Älä siis väitä olevasi jotain, vaan osoita se.

Suosittelen jokaista perehtymään ensin alkuperäisiin 4P:hen, jotka edelleen toimivat hyvänä perustana yrityksen markkinoinnille. Uskon että vasta sen jälkeen kun perusasiat on kunnossa ja alkuperäiset 4P käytössä, kannattaa alkaa hyödyntämään näitä uutta 4P:tä syvällisempää markkinointiosaamista varten!

You May Also Like…

Tehokkuuden taika

Tehokkuus on jotain, mitä yritän aina kehittää itsessäni. Olen mielestäni jo aikaansaava, mutta olenko oikeasti...

Sinisen meren strategia

Miksi valitsin sinisen meren strategian lukuun. Ensimmäisen kerran kuulin sinisen meren strategiakirjasta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti