Markkinoinnin koulutusohjelma

Kirjoittaja: Hennamaiju Honkonen

25 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Ennen kirjan lukemista en edes tiennyt mitkä olivat ylipäätään markkinoinnin 4 p:tä, saati mitä olivat nämä vanhat 4 p:tä, mutta olin kuullut suosituksia tästä kirjasta, jonka vuoksi päädyin valitsemaan sen luettavakseni koulutusohjelmaa varten. Heti kirjan alussa selviää, että originaalit 4 p:tä ovat product, price, place ja promotion eli tuote, hinta, jakelu ja mainonta. Uudet neljä p:tä taas ovat people, purpose, passion ja platfrom eli ihminen, merkitys, intohimo ja alusta.

People – Ihminen

Asiakaskeskeisyys ja asiakaskokemuksen merkitys ovat nousseet pikkuhiljaa keskeisiksi kilpailueduiksi. Sanoohan jo vanha sananlaskukin aiheeseen viitaten, että ”asiakas on aina oikeassa.” Aivan noin mustavalkoisesti ei asia todellisuudessa ole mutta sanonnassa on totuuden ydin. Nimittäin se, että asiakas tietää mitä tahtoo ja häntä kannattaa kuunnella. Tarkoituksena olisi siis saada syvä ymmärrys asiakkaasta, heidän käytöksestään, toiveistaan ja vaikuttimistaan sekä näistä johdetut havainnot. Vahvasti omanlaista markkinointiaan tekevänä ja asiakkaansa tunnistavana mieleeni tuli Valco, joka on tunnettu vastamelukuulokkeistaan sekä kaiuttimistaan. Saimme tiimini kanssa Valcon yhdeksi yhteistyökumppaniksemme Learning Circukselle. Valco lähetti meille vastamelukuulokkeet sekä matkakaiuttimen ja he halusivat videomateriaalia, jossa kyseiset tuotteet näkyvät. Valcolla on todella omantakeista ja ei ehkä kaikkiin uppoavaa markkinointia. He käyttävät mainonnassaan paljon kirosanoja sekä hyvin suorasanaista ja kaunistelematonta kieltä. Täten tiimiläiseni lähtivät lähestymään heille kuvattavaa materiaalia samalla hengellä, jotain hauskaa ja rentoa, eikä kirosanojakaan tarvinnut säästellä. Lopputuloksena oli video vastamelukuulokkeista, jossa pariskunta on nukkumassa ja mies kuorsaa kovaa, joten nainen ei saa nukuttua, kunnes hän muistaa omistavansa Valcon vastamelukuulokkeet ja ne päähän laitettuaan ihana hiljaisuus laskeutuu ja ruutuun ilmestyy teksti ”ei vituta enää”. Ei sopisi kenelle tahansa mutta Valcolle sopii kuin nakutettu.

Purpose – Merkitys

”Merkityksessä kysymys on siitä miksi yrityksesi ja organisaatiosi on olemassa. Kaikki kiinnittyy yksinkertaisimmillaan siihen, kenen tarpeita olet täyttämässä ja miksi juuri sinun yrityksesi on ainutlaatuinen tuota tehtävää tekemään. Lisäksi mitä arvoa yrityksesi tuo asiakkaillesi, joka motivoi heitä maksamaan sinulle?” Nämä ovat erittäin hyviä kysymyksiä sillä varsinkin nykyään, ihmiset miettivät tarkemmin kulutustottumuksiaan ja mihin haluavat rahansa käyttää. Nykyään siis korostuu se, että ei enää osteta vain kuluttamisen vuoksi, vaan tahdotaan olla myös ylpeitä, että on valittu ostaa tuote, jonka tarina ja tausta on merkityksellinen ja itselle samaistuttava. Kirjassa sanotaan myös, että merkityksen tietää löytyneen kun ”ihmiset eivät osta sitä mitä teet vaan sen miksi teet sen.” Tämä linkittyy mielestäni myös vahvasti viimeiseen p:hen, intohimoon sillä aidosti merkityksellinen tekeminen pohjautuu aina intohimoon.

Platform – Alusta

Sosiaalinen media ja sen alustat ovat nykypäivänä arkea ja todella tärkeä osa jokaisen yrityksen tai brändin markkinointia. Lähes poikkeuksetta tulisi jokaiselta yritykseltä tai brändiltä löytyä ainakin Facebook ja Instagram. Näiden lisäksi yrityksestä riippuen myös TikTok ja LinkedIn voivat olla tarpeellisia, mikäli kohdeyleisö kyseisiä alustoja käyttää. Alustojenkin valinnassa ensimmäisen p:n ihminen on taas siellä keskiössä. Omia projektejani esimerkkinä käyttäen Kävelykatukirppiksen asiakaskuntaan kuuluu kaiken ikäisiä mutta pääpaino on kuitenkin yli 40-vuotiaissa, jolloin tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joissa mainostamme ovat Facebook ja Instagram. Kun taas Mecco pop-up projektimme asiakaskunta on hyvin erilaista, pääpaino on 17-vuotiassa lukiotytöissä mutta myös heidän vanhemmissaan, jotka toimivat mekkojen maksajina. Joten pidämme pääpainon sosiaalisen median mainonnassa TikTokissa, koska se on suosiossa nuorten keskuudessa. Mutta sen lisäksi mainostamme myös perinteisissä Facebookissa ja Instagramissa, jossa heidän vanhempansakin ovat.

Passion – Intohimo

Intohimo on moninaista. Kysymys on lujasta uskosta omiin ja oman tuotteen mahdollisuuksiin ja valloituskykyyn. Parhaimmillaan intohimo on valtava voimavara. Se saa asiakkaat haluamaan ostaa tuotteesi, koska he näkevät, että teet asiaa suurella sydämellä mutta se myös antaa voimaa omalle väelle. Tuskin mitään menestys tarinaa olisi luotu ilman intohimoa sillä, loputon intohimo jotain asiaa kohtaan on epäilemättä kaikkien suurien ideoiden takana.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti