Brändikäsikirja – Brändin kirkastus – Pekka Ruokolainen – Markkinoinnin koulutusohjelma

Kirjoittaja: Linnea Kuhmonen

25 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 0

Valitsin kyseisen kirjan siitä syystä, että koen tarvetta päästä syventymään vielä uudelleen ja uudelleen markkinoinnin peruskäsitteisiin, jotta ne iskostuisivat mieleeni entistä paremmin. Ajattelin jo viime keväänä lukevani kyseisen kirjan, sillä se antaisi paljon perinteistä tietoa brändistä ja sen hiomisesta vielä paremmaksi. Hyppäsin kuitenkin suurempiin saappaisiin lukiessani toisen markkinointia käsittelevän kirjan ja tuntuu, että silloin suurin osa tiedosta ei ollut vielä niin helposti sisäistettävissä, joten otan nyt askeleen taakse päin. 

Pääsin tämän kesän aikana tutustumaan omaan brändiini pintaa syvemmin. Olen luonut omaa brändiäni siitä lähtien, kun aloin valokuvausta työkseni tekemään. Voisi siis sanoa, että brändini on koostunut hitain askelin ilman suurempia tavoitteita. Sain kesällä avukseni Lahden muotoiluinstituutissa opiskelevan graafisen suunnittelijan, ja hänen kanssaan paloittelimme aikaisemman brändin palasiin. 

Brändin kirkastus

Kirjassa käsiteltiin brändin kirkastusta ja sitä, miten brändistä saataisiin vielä enemmän asiakkaita resonoiva. Asiakkaiden lisäksi itselleni hieman uutena näkökulmana kirjassa todettiin tärkeäksi se, että koko organisaatio eli meidän tapauksessamme Venga, tulisi kaikkien osallistua brändin luontiin. Jotta brändi olisi selkeää asiakkaalle, olisi se ensisijaisen tärkeää olla selkeänä itse yritykselle. 

Palatakseni kesään ja omaan valokuvausbrändiini, lähdimme kirkastamaan brändiä kolmen eri vaiheen kautta, jotka myös kirjassa mainittiin: 

1. Mitä viestitään = Brändin ytimen kiteytys

2. Viestin sielu ja muoto = Brändin muotoilu

3. Miten tämä kiteytys kerrotaan eteenpäin nykyisille ja uusille potentiaalisille asiakkaille = Brändin jalkautus 

Näillä kaikilla kolmella työkalulla tavoitteena oli luoda brädipyramidi, jotta asiakasuskollisuus brändiäni kohtaan olisi huipussa. Olen jo pidemmän aikaa halunnut työstää brändiäni siihen suuntaan, että asiakkaat haluavat tulla juuri minun palveluihini sen sijaan, että kirjoittaisivat Googleen valokuvaaja ja nappaisia ensimmäisen vaihtoehdon, halpa hinta ensisijaisena periaatteena. 

Ensimmäinen askel brändipyramidissa onkin se, että asiakas ostaa palvelua vain hinnan perusteella, ilman suurempaa kiintymystä tai emotionaalista tunnetta. Keskellä pyramidia asiakas tunnistaa jo palveluni verratessaan niitä muihin valokuvaajiin. Tällä tasolla on siis jo tärkeää, että voin tuoda ilmi palvelun lisäarvon asiakkaalle. Neljännellä tasolla brändiuskollisuus on jo olemassa ja asiakas tuntee saavansa selkeitä etuja palveluistani. Viidennellä tasolla brändi on luonut jo vahvan siteen ostajaan, käyttäjä ei vaihda helposti muihin valokuvaajiin. 

Viestintä 

Aikaisempi brändini ei vastannut graafisen ilmeen puolesta eikä viestinnällä omia mielikuviani palveluistani eli ajattomuutta, laadukkuutta ja kannustusta uskoa omiin unelmiin. Logo ja yleisilme oli kovin feminiininen sekä brändilläni on ollut oman näkemykseni mukaan hieman lapsellinen nuoren naisen yritysimago. 

Olenkin aikaisemmin havahtunut siihen, että brändi ei ole pelkästään graafinen puoli ja niin myös tämä kirja vahvisti aiemmin oppimaani. Brändiuudistuksen myötä pääsin paneutumaan viestinnän kannalta tärkeisiin aihealueisiin eli visioon, missioon, arvoihin, asiakassegmenttiin ja kilpailijoihin. Kirjasta sain lisää hyviä pohdinnan aiheit, joita pääsenkin nyt työstämään. Tässä muutamia poimintoja:

– Strategia: Kuinka aion päästä tavoitteisiini. Tärkeillä päätöksillä ja periaatteilla, mutta mitä ne tarkemmin ottaen ovat.

– Asemointi: Miten asemoin palveluni entistä paremmin asiakkaan näkökulmasta katsottuna. 

– Lupaus: Ehkä minun tulee vielä kiteyttää lupaukseni sellaiseen muotoon, että se näkyy arjen jokaisessa toiminnassa. 

– Tarina: Olen aina tiennyt, että tarinat kiinnostavat ihmisiä ja ne herättävät tunteita. Miksi en ole aikaisemmin kiteyttänyt omaa tarinaani tai tuonut sitä julki asiakkailleni. 

Pohdin myös oman henkilöbrändini kannalta hissipuhetta, en ole sellaista tainnut vielä luoda mikä on aika merkittävä osa viestintää. Miksi yritykseni/toimintani on olemassa, kuinka se toimii ja mitä palveluita teen. Kirjassa painotettiin järjestyksen merkitystä ja tämän aion myös ottaa harjoitukseen. Ei olisi ensimmäinen tai viimeinen kerta kun tulee tilanne, jossa minun pitäisi osata myydä itseni joko yrityksen näkökulmasta tai henkilöbrändin puitteissa asiakastapamisessa. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti