Brändikäsikirja (2020)

Kirjoittaja: Jutta Järvinen

22 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Brändikäsikirja

Pekka Ruokolainen

 

 

”Brändistä ei voi tulla merkityksellinen asiakkaallesi, ennen kuin se on merkityksellinen jokaiselle työntekijällesi”

 

Sovimme lukevamme tämän kirjan yhdessä soluni kanssa. Kirja oli lyhyt mutta ytimekäs, ja se sisälsi uutta asiaa kuten brändin kirkastuksen mallin, josta tulen kohta kertomaan lisää, sekä entuudestaan tuttua asiaa kuten brändin arvot, vision ja mission. Aiomme pitää brändäystreenit aiheesta, sillä aihe on monelle ajankohtainen omien projektien saralla ja brändäys on mielestäni menestyvän yrityksen edellytys.

Yritysbrändin perusta rakennetaan yrityksen sisällä, on siis tärkeää, että työntekijät kokevat merkitykselliseksi, jotta myös asiakkaat kokisivat sen niin.

 

Kirjassa avataan Ruokolaisen kehittämää Brändin kirkastuksen mallia.

Prosessissa on kolme vaihetta.

1. Brändin ytimen kiteytys eli ensin määritellään mitä viestitään. Mikä on brändin visio, missio, arvot, asiakkaat…

2. Seuraavaksi brändi muotoillaan ja sille annetaan ”sielu”. Brändin tarina, sen ilme ja olemus…

3. Viimeiseksi brändi jalkautetaan eli brändistä kerrotaan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Miten asiakkaat saavat tietää brändistä, kohtaamispisteet?

 

”Your brand is what people say about you when you’re not in the room”

 

 Brändin täytyy olla vetovoimainen, siihen vaikuttaa esimerkiksi maine, arvot ja tarinat. Yritys ei voi kuitenkaan itse luoda brändiä, vaan brändi syntyy asiakkaan mielessä. Monet kuluttajat ovat uskollisia tietyille brändeille, harva ostaa eri merkkisen kahvipaketin joka kauppareissulla tai vaihtaa automerkkiä joka kerta, kun on aika vaihtaa uuteen. Myös ihminen voi rakentaa itsestään brändin. Tämä on nykyaikana noussut yhä yleisemmäksi, esimerkiksi Instagram vaikuttajilla voi olla vahva henkilöbrändi ja sillä voi luoda uran itsellensä.

 

Olen keskittynyt Vanilla Vintagen brändin kehittämiseen ja laajentamiseen Tiimiakatemian ajan. Vaateprojektit voivat varsinkin alussa vähätuottoisia projekteja ja brändin rakentaminen vie aikaa. Tarinallistaminen on ehdottomasti yksi tapa luoda tunnearvoa ja luottamusta asiakkaaseen. Lisäämme luultavasti lähiaikoina lisää tarinoita brändistämme ja projektimme luomisesta verkkokauppamme About Us -osioon sekä sosiaaliseen mediaamme. Olemme huomanneet, että Tiktok on hyvä alusta brändin tunnettavuuden kehittämisessä ja muutama videomme on ottanut siellä paljonkin tuulta alleen. Meillä on suuria suunnitelmia kevään ajalle sillä launchaamme ensimmäisen oman tuotteemme, sekä meiltä on luvassa vielä isompia ja parempia tuotedroppeja! Oman mallistomme ekan tuotteen markkinointiin aiomme hyödyntää Instagram vaikuttaja -yhteistöitä sekä maksettua markkinointia. Tavoitteena on luoda Vanilla Vintagesta tämän hetken (ja tulevaisuuden) It-brändi.

 

Pidin kirjasta ja suosittelen sitä jokaiselle, joka tarvitsee vinkkejä brändäämiseen! Helppo lukea ja ymmärtää. Jaamme tästä vielä opit ja kopit omalle tiimillemme seuraavissa treeneissä 🙂

You May Also Like…

Myy enemmän myy paremmin

Mikä on myyjän tärkein tehtävä? Moni sanoisi tähän, että myyjän tärkein tehtävä on myydä, mutta itse olen hiukan...

Hubspotin implementointi

Uusien tapojen juurruttaminen tuppaa olemaan haastavaa meille ihmisille. Jokainen on varmasti tehnyt uutena vuotena...

Brändikäsikirja

Luin Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan. Valitsin kirjan siksi koska en ollut ennen tiimiakatemiaa edes kuullut sanaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti